Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

17.3.05

(S)täda bort mygelkulturen

Är det dumhet, slarv eller något annat som gör att socialdemokraterna så ofta drabbas av anklagelser om mygel och fusk? Fråga Marita Ulvskog och du får säkert till svar att det är stygga medier och ännu styggare politiska motståndare som vill komma åt regeringspartiet. Men med sådana medlemmar och vänner behöver socialdemokraterna inga fiender.

På 80-talet såg jag själv hur socialdemokratiska valarbetare "hjälpte" pensionärer på ett äldreboende utanför Umeå att stoppa s-märkta valsedlar i kuvertet. Vid förra valet uppdagades en rad mer eller mindre tydliga exempel på valfusk i Stockholm. Och nu är det alltså SSU:s bidragsfusk som står i rampljuset, och att döma av vissa uppgifter myglade skolministern till sig en plats i ungdomsförbundets styrelse.

Det håller inte att skylla på glömska eller ungdomligt oförstånd. Alltför långt maktinnehav korrumperar. Socialdemokraterna behöver hjälp att städa bort lössen i den röda fanans veck. Bästa sättet att göra det är att rösta bort s-regeringen 2006. S i opposition skulle vara bra för alla - inte minst socialdemokraterna själva.