Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

22.3.05

Tänkvärt på Brännpunkt

Svenskans Brännpunkt idag rekommenderas. Där skriver utvecklingskonsulten Per Binbach:

"I dag råder en obalans mellan kunskap och fostran. Vi har satt fokus på kunskap och lämnat barnens fostran åt dem själva. Om vi inte ser sammanhanget, om vi inte systematiskt, strukturerat och ämnesövergripande balanserar kunskap med värden och fostran, blir det ännu svårare att nå de pedagogiska målen. (---) Det största sveket mot våra barn är att föräldrar ägnar allt mindre tid åt dem för samtal. Barnen hänvisas till ett tv-spel eller till datorn. Våra barn har aldrig haft det så bra materiellt som i dag, men aldrig mått så dåligt."

Gammal käpphäst: skolan ska fostra och förmedla kunskaper. Föräldrarna måste tillåtas att fostra och ge barnen en trygg start i livet. Idag är det svårt. Skattepolitik och familjepolitik tvingar föräldrarna att börja jobba tidigare än de vill och arbeta mer än vad familjelivet egentligen orkar med.

Som lök på laxen kommer ett samhällsklimat som gjort barn till en lyx, ett tillval som vi kanske kostar på oss vid 35. Innan dess ska vi hinna med en massa livsprojekt och "förverkliga oss själva".

Det får inte vara fult att vara vuxen i ordets egentliga bemärkelse. Och ordet fostra måste återupprättas. Alla påverkas vi, framför allt som små. Frågan är bara av vad... medvetna och sunda värderingar, eller något annat...