Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

5.4.05

Sänk bensinskatten

I dag kryper bensinpriset över elva kronor. Under året kan priset komma att stiga till närmare 14 kronor, enligt en expert på ekot i morse. Anledningen är ökande efterfrågan från bland annat Kina.

Men problemet är inte kineser eller oljeshejker, huvudproblemet är den rödgröna regeringsröran som drivit upp bensinskatten till ungefär sju kronor per liter.

Sluta straffa bilisterna med biltullar och straffskatter! Fixa bra alternativ i stället. Bygg ut kollektivtrafiken och inse att bilen är nödvändig för en del. Att släpa runt barnvagn, storhandla och lämna ungarna på hockeyträning är nästan omöjligt att kombinera om man inte har bil.