Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

3.4.05

Tack, JP II

Klockan 21.37 i går kväll lämnade påven Johannes Paulus jordelivet. Det känns tomt, som att förlora en nära vän. Men minnet är ljust.

När konklaven hade utsett den tämligen okände Karol Wojtyla till påve var ett av hans första budskap till kyrkan: "Var inte rädda!". I en av de sista bulletinerna från Rom före påvens död rapporterades om hans uppmaning till de ungdomar som skanderade hans namn på Petersplatsen. Från dödsbädden hälsade han: "Var glada!"

Kanske kan man säga att det var Johannes Paulus i ett nötskal. En hängiven och överlåten tro, och en glädje i Kristus och över värdigheten och nåden att som människa vara medskapare med Gud.

Påven var rakryggad och gav inte efter för trender och politisk korrekthet. Inte för att det var ett självändamål att gå emot strömmen, utan för att det handlade om att slå vakt om de svaga, de mest utsatta: ofödda barn, sjuka, döende, flyktingar, fattiga och utslagna...