Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

6.4.05

Sopiga öppettider på Petterboda

Kretsloppscentralen i Petterboda ska fördubbla ytan och förlänger tillfälligt öppettiderna under april och maj. Inget fel på tajmingen. Det är nu som vinteridet är över och man gör nya försök att ta sig in i förråd fulla med bråte. Även i Krusboda verkar dessutom träd och buskar ha en otrolig förmåga att lämna restprodukter.

Varför inte göra ett rejält omtag om öppettiderna på en gång? Utan att ha något vetenskapligt belägg misstänker jag att fler, liksom jag, har klara problem att passa in de ordinarie tider som Petterboda håller öppet. Måndag – fredag 6.30 – 12.00, måndag och torsdag även 16.00 – 19.00. Lördag 09.00 – 14.00. Den som inte kör bil till jobbet och kan svänga förbi på morgonen kan glömma vardagarnas förmiddagstider. Kanske kan en av kvällstiderna funka, annars får man förlägga lördagsnöjet till Petterboda. Klart att det blir köer på lördagarna.

Varför inte öppna senare och stänga senare varje vardag? Säg 9 - 19 så misstänker jag att fler skulle hinna slänga skräp på vardagarna och att helgköerna skulle kortas. Mig skulle det i varje fall göra gladare. Säkert också återvinningsstationen i Högdalen som skulle slippa mina återkommande besök.