Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

11.8.05

Sluta lappa - avskaffa fastighetsskatten!

Vänstern och miljöpartiet kräver lindringar i fastighetsskatten i de kommande budgetförhandlingarna. Himla bussigt! Men ett system som är i grunden sjukt blir inte bättre av att lappas och lagas. Riv och bygg nytt! Det är fel att man ska betala skatt på pengar som man inte har. Ett hus som man bor i år efter år ger inga inkomster, bara utgifter. Får man betala en slant när man flyttar är det en helt annan sak. Då har man pengarna i handen och ett kapital att ta av.

Bort med fastighetsskatten och ersätt den med en kommunal avgift på max ett par, tre tusen. Pengar som kan användas till investeringar för att förbättra för de boende - i stället för att finanisera nya feministmyndigheter och sminka arbettslöshetssiffrorna med mer eller mindre meningsfulla åtgärder.

1 Comments:

Blogger Patric Rylander said...

Nja. För egen del skulle det innebära att vi max behöver betala 2 800 kronor om året i stället för 12 876 kronor för vårt radhus. Det är ingen marginell skillnad.

Kd:s förslag om avgift i stället för skatt innebär att pengarna ska användas till något vettigt i kommunen, alltså nyttigheter som direkt kommer husägarna till del. I dag går stålarna från fastighetsskatten rätt in i Nuders svarta hål. De besklattar dessutom tillgångar som i praktiken inte finns. Man kan lika gärna beskatta luften som vi andas.

2800 skulle dessitom vara maxavgift. Många kommuner skulle säkert ta ut mindre än så.

3:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home