Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

12.8.05

Stockholm sviker - dags för Tyresö att ta över Skrubba

Husvagnslägret blir kvar i Skrubba. Hur länge är oklart. Men längre än till 31 augusti blir det i alla fall, trots löften från Stockholms socialborgarråd, Margareta Olofsson (v).

Det börjar bli svårt att hålla räkningen på alla gånger hon svikit löften eller missat att ta initiativ för att hjälpa de hemlösa. När någon har fräckheten att påpeka det uppenbara svarar Olofsson med högt och förorättat tonläge i talarstolar eller på insändarsidan. Men verkligheten talar sitt tydliga språk: majoriteten i Stockholm klarar inte av att ge hemlösa det stöd de behöver. I stället avvisas de gång på gång från plats efter plats. Nu behövs en långsiktig lösning, inte bara att husvagnarna rullar vidare mot nya destinationer.

"Lägret har tillåtits växa, och det uppsökande arbetet har inte bedrivits i den omfattning som lovades i våras", säger Berit Assarsson (m) till DN idag. Hon, i likhet med de flesta andra partier i Tyresö, är upprörd över att Stockholm inte tagit sitt ansvar och att lägret i värsta fall kan vara på väg att permanentas.

Det försvårar byggplanerna för området. Men det är också lätt att få känslan att Stockholm skjuter över sina egna problem på andra kommuner. Skrubba tillhör förvisso Stockholm, men till närmaste bostadsbebyggelse på den sidan kommungränsen är det långt. På Tyresösidan däremot finns flera stora områden där inbyggarna är allt annat än lyckliga över lägrets existens.

Personligen tror jag att förutsättningarna att göra något bra och framtidisinriktat av Skrubba skulle öka radikalt om det överfördes till Tyresö kommun. För Stockholm är det utmarker som endast passeras på vägen till en av flera kranskommuner. För Tyresö är Skrubba ett naturligt utvecklingsområde, med närhet till befintlig bebyggelse och centrum. Skrubba kan inte fortsätta vara en plats där Stockholm dumpar sina problem.