Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

22.2.06

Bevara äktenskapet

Missa inte dagens Brännpunkt-artikel i Svenskan. Bland det mest läsvärda på länge och notera den bredd som undertecknarna representerar.

"En rörmokare diskrimineras inte därför att hon inte får jobba som läkare. En man är inte diskriminerad därför att han inte kan få barn.Föreningen man-man och kvinna-kvinna är inte identisk med föreningen man-kvinna. Bara i den senare kan barn bli till. Det är därför inte diskriminering att enbart föreningen mellan en man och en kvinna kallas äktenskap och får ett särskilt skydd."

Skriv gärna under uppropet. Hemsidan kommer upp under dagen:

www.bevaraaktenskapet.nu

4 Comments:

Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 said...

Tänk om samma energi lads ned på att motverka våld mellan människor som det verkar att verkar att motverka kärlek. Jag är djupt hetrosexuell och desutom gift, med den kvinna jag lever med sedan ännu längre tid och har barn med. Jag förstår ingenting. Mest blir jag bara trött på de som spiller sin energi på andra människors val, som inte skadar någon annan och som är per definition är vänligt och kärleksfullt sinnat. Puh

12:10 fm  
Blogger Patric Rylander said...

Läs uppropet så förstår du nog bättre.

7:26 em  
Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 said...

Ännu mer förvirrad efter att ha läst noga.
Ta följande exempel: Om Kalle och Eva som är sambos, får barn lever något år tillsammans och sedan separerar. De var alltså aldrig gifta.
Sedan:
Eva träffar Jonny och gifter sig.
Kalle träffar Sonny och gifter sig.

Vad är skillnaden?

Det kan ju teoretiskt vara så att Evas man Jonny är sur, grinig, lätt alkholiserad medan Kalles man Sonny är en riktig solstråle, som följer med på tränningen, hjälper till med spanskaläxan, går på föräldramöte när inte Kalle kan.
- För ordningens skull kan det naturligtvis, vara precis tvärtom. Enligt min logik är detta inte en fråga om kön eller sexualitet.

9:27 em  
Blogger Patric Rylander said...

Det går att göra långa filosofiska utläggningar om detta men jag nöjer mig med att konstatera:

Barn ska alltid ha rätt till sin mamma och sin pappa. För att det ska bli barn krävs en man och en kvinna. Kraschar förhållandet måste barnet ändå ha rätt till kontakt med både sin biologiska mamma och sin biologiska pappa.

Om mamma eller pappa träffar en ny partner som de vill bygga bo med är det bästa för barnet att hemförhållandena så långt som möjligt liknar de ursprungliga, alltså en man och en kvinna.

Så vitt jag vet visar all erfarenhet och alla undersökningar dessutom att äktenskap är en stabilare och hållbarare samlevnadsform än sambo.

Värdesätter man stabilitet och barnets rätt till mamma och pappa högt har det traditionella äktenskapet fördelar framför andra samlevnadsformer.

Någon har sagt att en könsneutral äktenskapsbalk ungefär är som en könsneutral gynmottagning. En del saker definierar sig själva. Så är det med ett äktenskap. Det krävs en man och en kvinna, ungefär som det argumenteras för uppropet.

Redan idag är skillnaden juridiskt mycket liten mellan äktenskap och registrerat partnerskap. Varför då försöka göra om äktenskapet till något det inte är och aldrig har varit? Kalla den enkönade samlevnaden något annat.

Eller handlar det i förlängningen om att tvinga kyrkorna att viga homosexuella? Tyvärr finns tecken som tyder på det. I så fall är religionsfriheten i fara.

11:48 fm  

Skicka en kommentar

<< Home