Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

8.11.05

Abortturism som social imperialism

"Den föreslagna lagändringen i Sverige ger medborgarna en möjlighet att kringgå sitt eget lands lagar i ett annat land. Det verkar mycket medvetet. Vi är mycket förvånade eftersom det i det här fallet inte handlar om något så simpelt som försäljning av grönsaker, utan om mänskligt liv". det säger Pawel Trzcinski som är presschef hos polske hälsoministern till tidningen Dagen med anledning av det svenska utredningsförslaget att öppna för abortturism.

Sällan har en utredning varit så styrd i sitt arbete och resultatet varit så lätt att förutse. I ett tidigt skede verkade utredaren, folkpartisten Eva Eriksson, egentligen ganska tveksam till att öppna för abortturism. Men nu har alltså partipiskorna gjort sitt. I Sverige är abort en mänsklig rättighet, och nu ska det också bli det för polacker är det tänkt - hur absurt det än kan verka. Varje abort är en tragedi för kvinnan, mannen (som ofta är alltför frånvarande) men framför allt för det spirande liv som släcks. Oavsett omständigheterna kan det aldrig vara en mänsklig rättighet att släcka ett annat liv.

Sverige, landet som alltid förväntar sig obegränsad förståelse och som kräver mängder med förbehåll för allt från snus till EMU, nöjer sig inte längre med att gå egna vägar. Nu ska också den egna politiska korrektheten exporteras till andra länder. Det är ingenting annat än social imperialism.

Att Sverige tycker att det är rätt att 13-åringar får göra abort utan föräldrarnas vetskap är illa nog. Men Polen har tack och lov har andra värderingar och traditioner. Det bör vi respektera. Annars har Polen lika stor rätt att hävda att den svenska abortlagen ändras...

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vad menar du? Har du själv någon aborterfarenhet?

Min abort var ingen tragedi - tvärt om. Varken för mig, för min man eller för den cellklump som annars utvecklats till ett oönskat barn.

1:53 em  
Blogger Patric Rylander said...

Eftersonm jag är man kan jag givetvis inte ha genomgått en abort själv, men eftersom du frågar har jag mig mycket närstående släktingar som har gjort det. Jag har också bekanta som gjort det, så helt okunnig är jag inte.

Ja jag tycker att det är en tragedi att det måste gå så långt att graviditeter avbryts av ett eller annat skäl.

Ja jag tycker att det är en tragedi att ofödda människoliv avbryts. Det du kallar cellklump är en liten människa som säkert skulle ha varit önskad av många som den skulle ha träffat under sitt liv, kanske till och med av dig. Viktigast av allt är dock den grundläggande rätten till liv. Den är förutsättningen för alla andra rättigheter och för att man över huvud taget ska kunna uppleva, känna eller göra något.

Och ja jag tycker att det är en tragedi att männen av en eller annan anledning så ofta är frånvarande när kvinnor ska göra svåra val som detta.

Din fråga antyder att det bara är personer med egna aborterfarenheter som får ha en åsikt i frågan. Det tror jag är ett av de allvarligaste felen i hela diskussionen. Konsekvensen blir att kvinnan blir ännu ensammare och att alla andra beläggs med munkavle. Det tror jag inte att någon tjänar på.

4:12 em  

Skicka en kommentar

<< Home