Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

30.9.05

Siewert till riksdagen

Siewert Öholm kom trea i kristdemokraternas provval i Jönköping. Endast Göran Hägglund och Maria Larsson kom före. Grattis!

Det är trångt i Jönköping, men Siewert behövs. Han är orädd, vågar ta ut svängarna, är svår att få tyst på och har en lång och framgångsrik karriär utanför politiken. Siewert har just det civilkurage som borde avkrävas varje riksdagsledamot.

Inte heller skadar det att han har annat än partiprogram, valplaner och taktiska överväganden för ögonen och i skallen. Det behövs färre broliers i politiken, och fler som sett annat än väggar på partikanslier.

Stå på dig! Och framförallt: kandidera! Om det blir i Jönköping eller någon annanstans är inte så noga. Huvudsaken är att Siewert ställer upp!

4 Comments:

Blogger Daniel Långström said...

Härligt att vi uppmanar en medlem i Folkpartiet att kandidera på Kristdemokraternas listor!

Sivert Öholm må vara en god journalist och debattör, men Kristdemokrat är han knappast, möjligtvis kristen, bitter och engagerad! =)

1:02 em  
Blogger Patric Rylander said...

Vad jag vet lämnade Siewert folkpartiet redan på 70-talet. Vi har ju redan en gammal folkpartist som EU-parlamentariker (tillika ex-modert) så en till kan väl inte skada :)

Skämt å sido... alla bra männsikor som delar kd:s grundvärderingar tycker jag är välkomna att bli medlemmar och kandidera. Jag läser ofta det Siewert skriver med stor behållning.

4:04 em  
Blogger Magnus said...

Jag är glad... trackback... http://westerstrand.blogspot.com/2005/10/siewert-holm-kristdemokrat.html

7:03 em  
Anonymous Anonym said...

Siwert kristdemokrat ?

Jag ifrågasätter klart hans respekt för andra människor och hans syn på moral/etik.

Karln är allmänt oförskämd, arrogant och okunnig.

Inför en träff med vanliga serviceinriktade människor börjar hans obefogade/ogrundade angrepp så fort han satt sin enorma kroppshydda innanför butiksdörrarna på bensinstationen. "Varför läcker alltid dieselhandtagen på alla bensinstationer när JAG ska tanka". De läcker troligen inte svarar jag det är så att diesel är fetare än bensin och om någon spiller/överfyller försvinner inte kladdet även om vi torkar av handtagen varje dag.

Jag har haft minst 50 andra kunder som tankat diesel ur samma pump som du och de har inte märkt mista läckage.


Detta begriper alla dieselägare, även om man som i Siverts fall äger en ford med Jaguarmärke i fronten. Allmänt sur och otrevlig smyger han in på toaletten. Köper sedan andra varor utan att berätta att han även fyllt sin Jaguar/Ford full med diesel (på en kassapump), trots att vi frågar om det ska vara något mer.

Karln smyger sedan snabbt ut för att undgå att betala sitt drivmedel. Karl står då i tvättkön, varpå personalen tvingas gå ut och påminna honom att han även måste betala drivmedlet.

Efter att härskapet tvättat sin bil kommer han in om möjligt än mer sur och idiotförklarar hela personalen som inte begriper något. (Har jobbat i bensinbranschen i 15 år, dvs har sett och hört det mesta). "Det är väl klart att du/ni ska begripa att jag tankat då jag pratade om bilar och diesel". (vi har både två kontantpumpar samt fyra kontopumpar för diesel)

Förklarar då att jag inte är tankeläsare och inte kunde förstå att han även tankat då han trots att jag klart frågat om han önskade något mer förutom det han plockat ihop i butiken sa att det var bra så och jag även uppgivit totalsumman på köpet. Är man det normalbegåvad/ minsta ärlig reagerar man om totalsumman man betalar är ca 500-700 kr lägre pga att drivmedlet inte har blivit medräknat.

Som slut hade karln mage att klaga på att pappret vid just den pump han försökt smita ifrån just tagit slut.

Karln skulle behöva träffa mera riktiga människor som lever i verkligheten eller helt enkelt ta ett riktigt jobb där han inte lever på att vara dryg och tro att han är gud själv.

7:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home