Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

15.9.05

Billström bluffar

Tidningen Stockholms City publicerar idag en intressant genomgång av de 99 löften som sossarna i Stockholms stad gick till val på förra gången. "Socialdemokraterna bluffar om vallöften" är rubriken.

Ingen nyhet direkt. Men ändå intressant att det fästs på pränt. Den tydligaste bluffen nämns dock inte över huvud taget. Sossarna har nämligen ändrat i de 99 punkterna. Före valet slogs det tydligt fast att det inte skulle bli några biltullar. Nu låter det annorlunda. Billström är till och med dess främsta förespråkare.

City får det till att sossarna klarat 57 av 99 punkter. Det är en snäll tolkning. Flera punkter som socialdemokraterna tillskrivs genomfördes redan under förra mandatperioden. En del andra går det verkligen att diskutera. Ett exempel är bara att City menar att sossarna levt upp till löfte nummer 6:

"Likvärdiga och rättvisa ekonomiska villkor för kommunala och fristående skolor".

Sanningen är snarare att s har försämrat villkoren för friskolorna, exempelvis genom att försöka förhindra nyetablering av nya friskolor och genom att minska ersättningen till fristående skolor och gett de kommunala skolorna sänkta hyror som inte de fristående kan få av sina hyresvärdar".

De borgerliga partierna i Stadshuset har gjort en egen sammanställning av statusen på Billströms 99 punkter och det bekräftar bluffandet. Men i stället för 57 ja, är resultatet
9 ja, 21 nja och 69 nej. Det torde vara med sanningen ganska överensstämmande. Ska bli spännande att se vilka fler genomgångar av s löftesbrott som kommer att publiceras så här ett år före valet.

2 Comments:

Blogger paradox55 said...

Jag har skrivit litet om hur det är med tillgängligheten i Tyresö...

Planerar ni bara? Eller planerar ni att agera? Eller ska ni faktiskt göra något? Jag kommer med litet konkreta förslag också...
http://peko.se/blogg/2005/09/tillgnglighet-i-tyres.html

5:10 em  
Blogger Patric Rylander said...

Hej!

Jag har svarat - på din blogg.

Trevlig helg!

5:21 em  

Skicka en kommentar

<< Home