Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

22.8.05

Fler SL-resenärer argument mot biltullarna

I dag sparkar SL:s charmoffensiv mot stockholmarna igång. Mängder med nya busslinjer och avgångar. Däribland den helt nya linjen 815X från Tyresö kyrka till Vattugatan i centrala Stockholm.

Varje minskning av biltrafiken och varje nyinsatt buss som blir välfylld kommer med rödgröna glasögon att tolkas som en framgång för trängselskatten. I själva verket är det tvärt om. Satsningen på kollektivtrafik är bra och behövs. Minskar bilresandet visar det snarare att det är möjligt få bukt med trängsel och utsläpp utan att tvinga på stockholmarna nya, orättvisa skatter. Morötter är ofta bättre än piskor.

I kranskommunerna skulle många gärna lämna bilen hemma bara det fanns vettiga alternativ. Fråga bara stackarna i Nynäshamn. Röran med pendeln är inte kul, och för en del i Tyresö har inte heller resandet varit särskilt roligt. Kanske kan det bli bättre nu.

Gärna bättre kollektivtrafik, men inte som lite socker för att lättare lura stockholmarna att svälja den beska trängselskatten.