Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

16.8.05

När skatt blir viktigare än folkhälsa

Sänkt spritskatt. Det är ett av få riktigt skarpa förslag som Göran Persson kan prestera så här snart ett år före valet. Tanken är att göra Systembolagets varor billigare för att rädda försäljningsmonopolet.

Jag har rätt svårt att hänga med i logiken. Danskar, tyskar och finnar säljer alltså starka varor billigare än vad vi gör. Vi säljer i vår tur spånken billigare än norrmännen. För att klara konkurrensen ska vi sänka alkoholskatten för alla i hela Sverige, alltså inte bara där gränshandeln är ett verkligt problem. Kontentan måste bli att det är okej att kröka hejdlöst och billigt, bara man köper flaskorna på rätt ställe.

Vad hände med folkhälsoaspekten och den sociala alkoholpolitiken? Nu är det tydligen kampen om skatteintäkterna det gäller. Att hålla totalkonsumtionen nere och begränsa alkoholskador och missbruk verkar för länge sedan vara något som sossarna har glömt.

Det spännande ska bli att se vad Reinfeldt säger. Alkoholpolitiken är ett område där en moderat omprövning skulle välkomnas.

2 Comments:

Blogger Patric Rylander said...

Självklart räcker det inte med en restriktiv alkoholpolitik, men sambandet mellan priser, totalkonsumtion och missbruk får anses vara så vetenskapligt belagt som det över huvud taget är möjligt.

Sedan har naturligtvis föräldrar och andra vuxna ett stort ansvar att ge unga en vettig relation till alkoholen. Och arbetskamrater och andra har ett ansvar att stötta och säga ifrån om det verkar som att någon i ens närhet är på väg att titta alldeles för djupt i flaskan. Där tror jag att vi många gånger är alldels för fega. Även detta är ett område där jag tror att det skulle behövas mer civilkurage.

9:25 fm  
Blogger Patric Rylander said...

Jaha, och vad ska vi göra då? Någonstans måste man börja om man vill förändra attityden till alkohol och du verkar tveksam till föräldrarnas insatser och till behålla den restriktiva alkoholpolitiken. Ska jag gissa att du tror att en liberalisering skulle vara lösningen?

Problemet är att svensken har förändrat sina dryckesvanor - till det sämre. Numera dricker vi kontinentalt men också som vi gjort förut, med mycket starksprit och helgfyllor.

Jag tror att en restriktiv politik i kombination med ett aktivt ansvarstagande från vuxenvärlden är det bästa sättet att begränsa skadeverkningar.

9:44 fm  

Skicka en kommentar

<< Home