Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

6.9.05

Initiativ utan trovärdighet

Gudrun och hennes medsystrar vill få kongressa i fred. Inga stygga medier är välkomna till årsmötet när beslutet ska fattas om att formellt bilda ett parti.

Hemlighetsfulla kotterier, ryggdunkningar och bastuuppgörelser brukar tillskrivas mansdominerade miljöer inom framförallt näringsliv och politik. Nu har feminismen fått sin egen motsvarighet. Vad är Schyman rädd för? Att det ska bli rörigare än miljöpartiets kongresser och därmed bekräfta nidbilden av kvinnligt beslutsfattande?

Särskilt förtroendeingivande är det inte. Ett parti som vill bidra med en ny dimension (själv skulle jag snarare vilja säga uttjatad) kan inte födas bakom lyckta dörrar. Politik handlar om att vinna väljarnas förtroende för att åstadkomma något. Partier som inte tål att synas, analyseras och dissikeras är inte uppriktiga mot väljarna och kan bara räkna med stöd från de närmast sörjande.