Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

23.8.05

Dags för "skoluniform"

Varje dag går tiotusentals barn till skolan med vetskapen om att de kommer att bli mobbade. Var tionde elev känner obehag av att gå till skolan.

En orsak till det hårdnade klimatet är att jakten efter ”rätta” klädmärken har ökat. När skolorna börjar efter sommaren är det många som frågar sig vad som gäller den här terminen. Hur ska jag vara klädd för att vara inne och inte bli mobbad? Fel kläder, fel frisyr eller någon missad detalj innebär risk att hamna utanför.

Att vara förälder är inte lätt. Antingen ska man glatt ställa upp som finansiär, fastän pengarna ofta inte finns. Eller säga ifrån och riskera att barnen får problem med kompisarna. Kläderna har i allt större utsträckning blivit en av de koder som stämplar ut vissa som annorlunda. Klädhetsen drar skarpa skiljelinjer och slår hårt, särskilt mot barn från fattiga familjer.

Gemensam skolklädsel skulle kunna vara ett sätt att minska märkeshysterin och förstärka skolan som en plats för lärande, inte för uppvisning av statusprylar. Om alla har likadana tröjor, jackor eller vad nu kan vara blir det svårare att mobba någon på grund av klädseln.

I dag saknas ett tydligt regelverk. Från politiskt håll kan vi skapa möjligheter för kommunala och fristående skolor att införa skoldräkt för att minska stress och mobbning bland barn och ungdomar. Men det konkreta beslutet måste fattas på varje enskild skola i samverkan mellan främst föräldrar och lärare.

2 Comments:

Anonymous pernilla said...

Vart hitta du statistken på "var tionde elev känner obehag när dem går från skolan?" tack för svar

10:06 fm  
Anonymous Anonym said...

mycket intiresno, tack

11:14 fm  

Skicka en kommentar

<< Home