Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

23.8.05

Feministisk reträtt

Det var bara en tidsfråga. Idag kom beskedet att Ebba Witt Brattström och en medsyster lämnar Feministiskt initiativ. I Dagens eko förklarar hon att styrelsen lidit av demokratiskt underskott.

Månne har hon drabbats av någon av de härskartekniker som män brukar tillskrivas, exempelvis osynliggörande eller marginalisering. Eller är det helt enkelt en gammal hederlig maktkamp som vi ser konsekvenserna av?

Tyvärr är min bistra erfarenhet från politiken att kvinnors värsta motståndare är - andra kvinnor. När det väl kommer till kritan är kvinnor tyvärr ofta manligare än männen själva. De ställer extremt höga krav på sina medsystrar och har svårt att se en kvinnlig konkurrent lyckas. Inte alla naturligtvis, men det är rätt så vanligt.

Fi:s ledning har hittills också varit en samling starka personligheter med tämligen extrema åsikter. Det är två komponenter som blir explosiva om de förenas.

Räkna alltså med fortsatt sönderfall och en feministisk reträtt. Fi kommer inte göra det lättare att föra en vettig diskussion om jämställdhet och relationen mellan män och kvinnor.