Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

20.9.05

Heja Ringholm!


Bravo Bosse, fortsätt så här så har vi snart en ny regering. Sossarna och deras vänner är sina egna värsta fiender. På annat sätt är det svårt att se Bosse Ringholms polisutspel igår. Det var knappast en kolerisk och tillfälligt uppretad vice statsminister som avfärdade polisen som slöa idioter. Snarare var det Bosse som öppnade sig för en nära medarbetare. "Vad hjärtat är fullt av talar munnen" brukar man ju säga och så var det säkert igår.

Bosse höll en lång och analyserande monolog, något som knappast brukar känneteckna grodor som hoppar i stridens hetta. Bosse gillar helt enkelt inte polisen, så är det. Det kan inga ursäkter i världen ändra på och skadan är redan skedd.

Om jag var Göran Persson skulle jag ögonaböj omplacera Bosse till någon lämplig ambassad eller landshövdingepost, alltså där avdankade sossar brukar landa. Problemet för Göran är att det inte räcker med att sparka Bosse. Han själv är ju ett ännu större problem för s-partiet. Engagemanget och glöden tog slut för länge sedan, liksom visionerna och idéerna.

Nu är jag tack och lov inte Göran Persson och faktum är att Bosses uttalanden delvis bekräftar tillståndet inom polisen, just det som borgerligheten brukar påtala och regeringen förneka. Polisen har inte möjlighet att göra det den ska. Men slöhet beror det inte på, snarare felaktiga politiska prioriteringar och bristande resurser.

Radarparet Göran och Bosse är en säker garant för maktskifte nästa höst - Annika i Stockholm drar också sitt strå till stacken. Fortsätt! Mera! Heja! Det blir bara tydligare och tydligare att det inte räcker att byta ut enstaka personer. Vad som behövs är helt nya regeringar i Sverige - och i Stockholm.