Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

22.9.05

Ridå för försvaret!

Så har det då formaliserats. Vänsterns kommunister och miljöpartiets pacifister har fått veto över den svenska försvarspolitiken. I praktiken är det ingen större förändring mot tidigare. Vänsteralliansens ekonomiska samarbete innebär att v och mp länge har haft ett oaccepteabelt stort inflytande över försvar och säkerhet. Ändå är vetorätten ett trendbrott. Extremister släpps in i försvarspolitikens verkliga finrum och regeringen blir mer och mer beroende av partier som har ytterlighetsuppfattningar och representerar minoriteter i synen på försvaret.

Glöm att försvaret kommer att få arbetsro den närmaste tiden och glöm alla funderingar om att försvaret konsekvent ska kunna ställa om till den nya hotbilden. Försvaret får räkna med att ännu tydligare bli budgetteknisk mjölkkossa. Nya spännande projekt kommer att tvingas på försvarsmakten och hbt-frågorna lär snart bli viktigare än att Sverige kan försvara sig och dra sitt strå till den gemensamma europeiska säkerhetspolitiken.

Vem vet. Snart kanske försvarsministern heter Lars Ohly - eller Gudrun Schyman. Det är dags att låta ridån gå ner för s-styret innan den definitivt går ned för det svenska försvaret.