Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

6.10.05

Mygel i fastighetsskattens spår

Tidningen Kristdemokraten brukar ju då och då ha vänligheten att publicera mina bloggtexter. Den här gången tänkte jag göra tvärtom. Den här artikeln är skriven för veckans nummer av kristdemokraten och skildrar fastighetsskatteeländet ur mitt perspektiv:
--------------
Fastighetsskatten leder till mygel

För i dagarna ett år sedan blev familjen Rylander husägare. Det har varit ett lärorikt år. Nu vet jag att jag inte bara är otålig och pedantisk. Jag är även hushypokondriker med ett utvecklat kontrollbehov - en ganska jobbig kombination.

Det gångna året har också gett fördjupade insikter i den skattepolitiska stollighet som präglar det här landet. Tack och lov finns fortfarande ett parti som driver en borgerlig politik på fastighetsskatteområdet. Moderaterna har lagt krokben på sig själva och bluddrat till det på ett obegripligt sätt. När Reinfeldt närmar sig fastighetsskatten låter det nästan som när sossarna tar till orda. Det finns alltid saker som väger tyngre än att sluta beskatta tillgångar som egentligen bara finns på papperet och i en mer eller mindre avlägsen framtid.

Fenomenet taxeringsvärde
Spaltmil har redan skrivits om fenomenet taxeringsvärden. Själv har jag upptäckt att vårt hus har bland de högsta på gatan. Låt vara att vi har bastu, och braskamin, men de är ingalunda nya och det finns betydligt fräschare hus som bidrar mindre till Per Nuders kassa. Antagligen har tidigare ägare varit ärliga, medan grannarna mörkat sina renoveringar.

Gör som farbror staten vill
En annan trolig förklaring är Rot-avdraget. Den som snällt och lydigt gör som farbror staten vill får en allmosa i form av tillfällig skattereduktion, men kan räkna med höjt taxeringsvärde. Gör som politikerna säger och du får en slant tillbaka ett år - men måste i stället betala flera tusen extra varje år så länge du bor kvar. Ett lysande system.

Härom veckan blev snickaren klar. Tvåglasfönstren är borta och vi har äntligen energisparfönster på husets ena sida. Väggen är tilläggsisolerad och den nya, fräscha lockpanelen väntar bara på att målas. Det borde betraktas som en hjälteinsats av oss med direktverkande el. Och visst: fönstren och bytet av dessa får vi göra avdrag för, men inte tilläggsisoleringen - om jag nu tolkat blanketterna och virriga skattehandläggare rätt. Det är inte bara ologiskt, vi kan också räkna med rejält höjt taxeringsvärde. Staten ger med ena handen och tar tillbaka dubbelt med den andra.

Inte lika korkade
Resultatet? Alla är inte lika korkade som jag som vänder andra kinden till, tar emot skattereduktionen och belönas med högre husskatt. Många struntar högaktningsfullt i skatte- och energipolitikens nycker. De biter ihop och föredrar att betala mer till Vattenfall än till skattmasen. Ännu fler renoverar svart, struntar i bidraget och bryr sig aldrig om att redovisa förändringar när taxeringsunderlaget ska in. Rot-avdraget och fastighetsskatten bidrar till att odla en mygelkultur.

Gör om och gör nytt
Lösningen? Gör om, gör nytt och gör bättre! Slopa fastighetsskatten. Låt oss själva bestämma hur och när vi vill renovera. Det ger större frihet åt husägare, mindre ryckighet för hantverkare och bidrar till att bromsa skattemoralens förfall.

--------

Ps I går kom "taxeringsförslaget" för vår fastighet, 123 kvadrat från 1972: en höjning från 1 073 000 till 1 331 000. Pust!