Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

21.11.05

Inte alls synd om FI

Det är synd om Feministiskt initiativ som utsatts för stygga journalisters elaka granskning. Det är kontentan i den Brännpunkt-artikel som Petra Ulmanen och Gertrud Åström skriver idag. Junilistan har medierna däremot gullat med, hävdar skribenterna.

Är det så? Knappast. Vad som hänt feminismen under det senaste året är att den drabbats av samma granskning som alla andra. Tiden i gräddfilen är förbi. Nu kan man inte längre säga vilka dumheter som helst och oemotsagt torgföra ytterlighetsuppfattningar bara för att man kallar sig feminist, genusteoretiker eller något annat politiskt korrekt.

Det måste vara en obehaglig upplevelse för professorer och elitfeminister som kvoterats och prioriterats både vad gäller ekonomiska anslag och politisk välvilja.

Att Junilistan inte tvingas löpa gatlopp kan helt enkelt bero på att Nils Lundgren inte är Tiina Rosenberg. Han uttrycker sig inte på samma sätt och har inte samma extrema uppfattningar.

FI och partiets svans på universitet och kultursidor är jämställdhetens värsta fiender.