Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

15.11.05

Nya skandalturer om biltullarna

Stadshusbudget och biltullar har varit de värsta fienderna för min blogg de senaste veckorna. Uppslag har ingalunda saknats, men det har däremot tiden gjort. Nu är budgeten klar och jag ska försöka bättra mig.

Tänkte börja med att göra det genom att presentera den borgerliga reservationen i kommunstyrelsen i Stockholms stad med anledning av att ja-sidan censurerade nej-sidans valsedel förra veckan. Punkten som ströks gäller just demokratin och att stockholmarna självfallet borde ha fått rösta innan försöket genomfördes. Just den punkt som kd slogs för att få med. Av texten nedan framgår vad som med en renhåriga majoritetet borde ha stått på nej-sidans baksida:

"Trots att 78 procent av stockholmarna röstade på partier som sade nej till trängselskatten så skall biltullar införas i Stockholm stad. Det är ett historiskt valsvek som nu genomförs av den socialdemokratiska, vänster- och miljöpartistiska majoriteten i stadshuset.

Att en folkomröstning borde ha genomförts innan biltullarna införs är att betrakta som ett demokratiskt minimikrav. Vi testade inte euron innan vi röstade. Vi prövade inte att vara medlemmar i EU innan folket fick säga sitt. Inte är biltullar en så mycket svårare fråga än dessa att stockholmarna måste få känna hur det känns innan de kan avgöra vad de tycker?

Nej, sanningen är att biltullsförespråkarna vet att de står ensamma i sin kamp för att tvinga på Stockholms bilister ökade pålagor, och att en folkomröstning innan försöket genomförs skulle förloras stort.

Trängselskatten ska avgöras i hela regionen
Det är ett demokratiskt grundkrav att de som påverkas av ett beslut också får vara med och fatta det. Tiotusentals människor pendlar varje dag in till Stockholm från kommuner runt om i länet. För dessa människor kommer trängselskattens effekter för såväl biltrafik som kollektivtrafik bli lika kännbara som för Stockholms stads invånare. Självklart måste även dessa människor få säga sitt i en folkomröstning.

Det är för oss oacceptabelt att enbart medborgare i Stockholms kommun får vara med och rösta om frågan ifall Stockholmsregionen ska införa trängselskatter. Detta är i högsta grad en fråga för medborgarna i hela stockholmsregionen.

I flera länskommuner förbereds nu lokala folkomröstningar om trängselskatt som ska genomföras den 17 september 2006. Stockholms stad ska tydligt anföra för riksdagen som sin åsikt att samtliga angivna röster ska räknas in i slutresultatet som avgör biltullarnas framtid.

Finansiering
Det är mycket angeläget att den information kring folkomröstningen där Stockholms stad står som avsändare hålls strikt neutral. De 20 miljoner kronor som reserverats i budget får inte användas till ensidiga kampanjinsatser från staden liknande de reklamkampanjer för försöket som genomförts under 2005. Stadens informationsinsatser måste begränsas till de särskilda insatser som valnämnden bedömer krävs för att upplysa om att en folkomröstning äger rum och de strikt praktiska frågorna kring själva valet.

Rak och tydlig valsedel
Försöket med trängselskatt i Stockholm är starkt färgat av den politiska majoritet som drivit igenom tullarna. Skattefinansierade informationskampanjer om försöket har snarare varit illa dold politisk propaganda. Den valsedel som nu föreslås är inget undantag. Ledande statsvetare har följdriktigt uttalat kritik mot de politiskt vinklade formuleringarna som talar om ”utbyggd kollektivtrafik”.

Den valsedel som används i folkomröstningen om biltullar bör vara utformad som en rak och tydlig fråga. ”Anser du att miljöavgifter/trängselskatt skall användas i Stockholms stad?” På detta sätt ges väljarna möjlighet att svara ja eller nej på en tydlig frågeställning utan vidare argumentation.

Vi ser heller ingen anledning till en baksidestext med kampanjbudskap på valsedlarna. Risken är uppenbar att en sådan text blir tendentiös och kampanjinriktad, vilket knappast kan vara syftet med själva valsedeln. Denna typ av argumentation bör skötas av partier och organisationer under valrörelsen, och hållas borta från själva valet.

Mot bakgrund av detta förordar vi nedanstående utformning av valsedeln.

På röstsedlarna skall finnas
1. Rubriken ”Lokal folkomröstning i Stockholm om miljöavgifter/trängselskatt i Stockholms stad”.
2. Frågan ”Anser du att miljöavgifter/trängselskatt skall användas i Stockholms stad?”
3. Något av svarsalternativen ”Ja” eller ”Nej”.

På de blanka röstsedlarna skall förutom rubriken endast finnas orden ”Blank röstsedel”.


Baksidestext på nej-valsedeln

Vi vill i sammanhanget påpeka att det är ytterst märkligt och demokratiskt tvivelaktigt att den styrande majoriteten dikterar villkoren för nej-valsedelns baksidestext. Mot bakgrund av att majoriteten i borgarrådsberedningen beslutat om att valsedlarna ska ha en baksidestext samt utformningen av dessa texter, vill vi även reservera oss till förmån för följande skrivning på baksidestexten på ”nej-valsedeln”.

• Lösningen på Stockholms trafikproblem är kringfartsleder och förbättring av kollektivtrafiken.
• Trängselskatten, som hittills kostat 3,8 miljarder, löser inte trafikproblemen men ökar trycket på den hårt belastade kollektivtrafiken.
• Trängselskatten innebär en ytterligare beskattning av stockholmarna om cirka 10 000 kr per person och år.
• Att stockholmarna får säga sin mening först efter att försöket genomförts är djupt odemokratiskt."