Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

28.11.05

Demokratins dödgrävare

Annika Billström avbryter samarbetet med v och mp om valsedlarna till folkomröstningen nästa höst. I stället vill hon att alla partier ska få formulera sina egna valsedlar i folkomröstningen. Det skulle alltså kunna bli hela sex valsedlar. Men eftersom nej-sidan är enig om hur vi vill göra visar Billströms utspel mest på den totala splittring och brist på samarbete som råder inom Stadshusets vänsterkartell.

Om inte Billström sviker fler löften och ändrar sig igen torde det åtminstone innebära att det blir tre valsedlar. Och det känns obehagligt bekant. Scenariot ser mer och mer ut att bli detsamma som vid kärnkraftsomröstningen 1980. Sossarna manipulerar och saboterar, och väljarna får ingen chans att ge ett tydligt medskick. Med Billström vid rodret kommer Stockholms trafikpolitik att bli som energipolitiken har varit under de gångna 25 åren: otydlig, ryckig och i avsaknad av långsiktighet.

Billströms krumbukter understryker att hon helt enkelt inte vågar möta väljarna med raka ja- och nej-alternativ. Billström borde avgå i förtid.