Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

26.7.06

Utvisa sossarna - inte Israels ambassadör

Nio sossar kräver idag att Israels Sverigeambassadör ska utvisas ur Sverige som en markering mot kriget. Mitt förslag är ett annat: utvisa sossarna i stället, om inte ur riket så åtminstone från makten.

Kriget i Mellanöstern är naturligtvis en katastrof. Men Israel måste ha rätt att försvara sig. Kriget gäller inte bara de kidnappade soldaterna. Då skulle våldet givetvis ha varit oproportionerligt. Det gäller också att få slut på de raketbeskjutningar och attentat som har till enda syfte att skada och döda civila i Mellanösterns enda verkliga demokrati.

Libanons regering har med stöd från Syrien gett fritt spelrum åt Hizbollah och den palestinska myndigheten har inte klarat att stoppa övergreppen. Kanske inte heller så konstigt när de palestinska områdena numera styrs av terrororganisationen Hamas.

Israels misstag har varit att dra sig ur södra Libanon år 2000 och ur Gaza utan att ha fått verkliga garantier för att raketbeskjutningar och attentat mot civila ska upphöra. Samtidigt har det visat på en god, om än aningen naiv, vilja från Israels sida.

Allt Israel gör under kriget går naturligtvis inte att försvara - och det gör inte ens israelerna själva. Men det är svårt att föra krig mot en motpart som inte drar sig för att använda civila som mänskliga sköldar och placera sina högkvarter i vanliga hyreshus. Mönstret är detsamma i Gaza som i Libanon.

Bilden visar en avskjutningsanordning för Katusha-raketer i södra Libanon strax innan den blir förstörd av det israeliska flygvapnet.