Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

6.7.06

Vilseledande om fastighetsskatten

I Mitt i Tyresö vecka 27 menar ”Lyckligt lottad bostadsägare” att man inte ska lita på ”skattelögnerna”. Skribenten påstår att det inte är fastighetsskatten som ökat, utan taxeringsvärdena som stigit till följd av en instabil bostadsmarknad.

Problemet är bara att det inte går att göra en sådan uppdelning. Fastighetsskatten är kopplad till taxeringsvärdena just därför att socialdemokratiska regeringar har insett att det är ett praktiskt sätt att öka skatteuttaget på i förstahand småhusägarna, men också på alla andra boendeformer. Över tid stiger de flesta hus i värde, i synnerhet i vår del av landet. Då ökar också den summa som husägare får betala i fastighetsskatt. Därför är det riktigt att säga att fastighetsskatten ökar, även om den fortfarande är en procent av taxeringsvärdet.

Hela konstruktionen är absurd. Du får betala högre skatt om grannen renoverar eller lyckas sälja sitt hus till ett bra pris, eller till och med om du själv gör farbror staten glad och gör miljöförbättrande åtgärder genom att byta från tvåglas till treglasfönster.

Kristdemokraterna har fått med sig de andra partierna i Allians för Sverige på en uppgörelse om att avskaffa fastighetsskatten vid en borgerlig valseger i höst. I stället vill kristdemokraterna införa en låg kommunal avgift, där man vet vad pengarna går till,
på maximalt 2 800 kronor per år. För vårt måttligt renoverade radhus i Krusboda skulle det innebära en sänkning på ungefär en tusenlapp i månaden.