Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

8.7.06

Skola - inte diversehandel

Alliansen satsar på kunskaper och "plugg" i skolan. Läser i Sydsvenskan att sossarna i Trelleborg vill att alla gymnasister ska få ta kökort gratis - på skoltid. Kan det bli mycket mer feltänkt. Skattebetalarna ska alltså stå för körkorten. Det är pengar som kunde använts till fler lärare, bättre stödundervisning, bättre äldreomsorg eller kanske till och med lägre skatt.

Värst är ändå att Skånesossarna vill trycka in mer saker på schemat som egentligen inte har med skolan att göra. Undervisningstid ska alltså avsättas för körlektioner. Så skapas knappast världens bästa skola.

Låt skolan vara skola - inte en diversehandel för allehanda trevligheter.