Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

18.7.06

Staten ska hålla fingrarna borta

Nyamko Sabuni, riksdagsledamot för folkpartiet "liberalerna", vill ha obligatoriska gynekologkontroller av högstadietjejer för att komma åt könsstympningen. Folkpartiet tänker visst fiska i grumliga vatten även den här valrörelsen. I år ska Sabuni göra jobbet. 2002 var det Mauricio Rojas.

Staten ska alltså kontrollera könsorganen på alla högstadietjejer. Det om något är en kränkning - av alla unga tjejer, oavsett om de löper risk att drabbas av könsstympning eller inte. Utan att ha aktuell statistik tror jag faktiskt inte att det är ett jätteproblem bland den svenskdominerande befolkningen i mitt radhusområde. Men med fp-politik a la Sabuni skulle ändå tonårstjejerna snällt få dra ner trosorna.

Eller är det bara vissa underliv som Sabuni tycker att staten ska gräva i? Vilka i så fall? Ska månne en ny myndighet skapas för att avgöra vilka tjejer som ska granskas? Somalia....mmm...låt se: misstänkt. Det vet man ju hur det brukar vara där... Jemen, ja fy... de är riktigt otäcka. Som upplagt för institutionaliserad rasism.

Sabunis utspel är verkligen höjden, eller rättare sagt botten. Hur är det möjligt? Partier bör ha högt i tak. Men när någon så totalt fjärmar sig från det som borde vara partiets grundvärderingar känns det olustigt.