Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

11.4.05

Staten bluffar med Rot-avdraget

I fredags begåvade farbror staten mig med årets preliminärskattsedel. Sammanställningen såg spontant ut att vara riktig. Men det mest intressanta är det som inte står där. Eftersom vi köpte vårt radhus i Krusboda så sent som i oktober behöver jag och hustrun fylla i ruta 80 i deklarationerna, underlag för fastighetsskatten. Riktigt varför det skulle vara nödvändigt att tvinga mig att slösa bläck på det begriper jag inte riktigt. En snabb koll med skatteupplysningen visade nämligen att skattmasen redan vet allt.

I december, lagom till jul, passade vi på att byta ett gäng golv hemma. Plastmattor med muntra brun, svarta 70-talsmönster försvann, in kom parkett och björklaminat. För detta har vi ansökt om Rot-avdrag. Hur det går får vi reda på först senare, när slutskattsedeln kommer.

Så här till sommaren funderar vi dessutom på att byta ett gäng härligt dragiga tvåglasfönster till treglas. Eftersom farbror staten tycker att det är ett behjärtansvärt ändamål har ett särskilt miljö Rot-avdrag införts. Hurra, tycker säkert många med mig som vill fixa huset och pressa elräkningen.

Men tro inte att staten kan ge utan att ta tillbaka med andra handen. Den som likt en god svensk anpassar sig efter de "bidrag" som finns att söka kan i det här fallet räkna med en sur eftersmak. Byt fönster och du får garanterat högre taxeringsvärde på kåken. Det är verkligen ett finurligt sätt att uppmuntra folk att satsa på energibesparande åtgärder. Det du sparar på elen tar Pär Nuder hand om. Systemet är helsjukt. Om det inte vore för att man vill ha det aningen mindre dragigt hemma skulle man egentligen låta de gamla fönstren sitta kvar, som ett sprattlande försök till civil olydnad.

Den enda raka lösningen är att helt avskaffa fastighetsskatten. Låt oss stilla hoppas att en ny regering vågar ta tag i frågan.