Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

18.5.05

Många matcher på Söderstadion ikväll

I kväll är det många matcher som spelas på Söderstadion.

Först och främst själva derbyt mellan Bajen och Djurgården. Hammarby har börjat halvtaskigt, och Djurgården har inte heller imponerat.

Bajen går också en match mot de egna fötterna. Målskyttet stämmer inte i år heller. Nu måste Linderoth se till så att Aubynn får spela på den plats han är bäst och får den uppbackning som behövs för att han ska näta. Någon annan torde knappast fixa skivan.

Nerverna är Bajens tredje motståndare. Även om Råsunda-spöket är borta, så är derby alltid derby. Den här gången förvisso på Söderstadion men det gäller att vara laddade till hundra procent och inte sluta kämpa om man får ett eller ett par mål i baken.

Den nästan mest intressanta matchen är hur det går på läktarna och runt omkring på stan ikväll. Efter ett års uppehåll har "Projekt Supporter" börjat jobba igen, mycket som ett resultat av kristdemokraternas ihärdiga tjatande. När nedläggningsbeslutet fattades 2003 var kd det enda parti som sa nej. Jag själv reserverade mig i Stockholms idrottsnämnds föreningsutskott.

Redan när finansieringen drogs in var det känt att Projekt Supporter varit en succé, något som bekräftades av utmärkelsen till Sveriges bästa lokala brottsförebyggande arbete.

I juryns motivering till priset hette det bland annat: ”Samhället förändras och därmed kommer nya typer av problem att hantera. Bråk, våld och skadegörelse i samband med stora idrottsevenemang är i dag ett stort problem, framför allt i samband med fotbollsmatcher i storstäderna…Projektet har lyckats etablera en samverkan mellan olika aktörer som inte har existerat tidigare. Fältarbetare, polisen och idrottsklubbarnas säkerhetsansvariga har lärt känna varandra och kunnat dra nytta av varandras information och erfarenheter i både det kortsiktiga och långsiktiga arbetet med att stävja supporterväldet”

Framgången underströks också i en utvärdering: ”Projekt Supporter har på ett genialt sätt hittat former för att utveckla samverkan och använda sig av nätverk”.

Men sossarna med flera sa alltså nej och drog in pengarna. Mycket tjat och gnat senare fick vi från kd med oss folkpartiet och miljöpartiet, som stökade till livet för Billström och hennes kompisar. Slutresultatet blev att Supporter och eldsjälen Janne Grönqvist fick en ny chans. I kväll litar jag på att Janne med flera finns runt Söderstadion och som alltid gör ett kanonjobb för att hindra ungdomar att hamna i destruktiva huligangäng och hjälpa oss andra som älskar att gå på fotboll.