Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

16.5.05

Gnäll inte - skriv om Stockholm och Tyresö

Det är synd om Annika Billström, åtminstone om man ska tro Helle Klein i dagens Aftonbladet. Där går hon till storms mot Dagens Nyheters Stockholmsbevakning och slår i stället ett slag för konkurrenten Svenskan:

"Vi som tröttnat på DN:s åsiktspladder till morgonkaffet kan som tur är läsa Svenska Dagbladet som ännu tror på en kunnig, oberoende och allsidig nyhetsjournalistik", skriver hon.

Gansk festligt att en s-märkt ledarskribent numera rekommenderar läsning av obundet moderata Svenska Dagbladet, förvisso nyhetssidorna men ändå.

Billströmskan ser onekligen ut att ha det ganska tufft med sina egna, med eller utan DN:s journalistik. Hon är dessutom ökänd för att ta all kritik personligt. Det är mer regel än undantag att hon har gråten i rösten när hon ska svara sina kritiker. Om det beror på osäkerhet eller något annat ska vara osagt. Men som toppolitiker måste det vara ganska jobbigt att ha den inställningen.

Åter till Helle: gnälla på kollegor och konkurrenter är populärt. Men om man ska ta Helle på allvar borde hennes egen blaska förbättra Stockholms-bevakningen. Det är inte hugget i sten att "kvällstidningar" bara ska ägna sig åt vaxade bikinilinjer, silikonbröst och allehanda skandaler. Helle borde helt enkelt resa sig från sitt skrivbord och kliva in till kamrat chefredaktör och begära att Aftonbladet tar sig i kragen och ger tid, utrymme och engagemang för en hyfsat seriös Stockholms-journalistik. Det skulle vara välkommet, och bidra till större mångfald i journalistisken.

I min brevlåda kommer varje morgon DN och Svenskan. Och jag erkänner villigt att Svenskan på många sätt är en bättre tidning: pigg journalistik, en debattsida som inte bara är etablissemangets anslagstavla och en ledarsida som hämtat sig efter den studenttidningsnivå som den befann sig på under Mats Johansson. Svenskans stora probelm är just Stockholm. Cecilia Axelsson i all ära, hon är duktig, men hon (och kollegorna som ibland skriver om vår region) får inget utrymme. Ska Svenskan skriva något om Stockholm krävs att det riktigt stora saker. Är det månne Svenskans tystnad om Stockholm som Helle uppskattar?

DN har många brister men Stockholm har de en hel redaktion som bevakar. Bäst på Stockholm är annars City, som har Svenskans pigghet och en konsekvent orientering på lokala frågor. Men tyvärr hamnar vi i kranskommunerna lite i skymundan, och Mitt i Tyresö är lite för sömninga för att riktigt kunna fylla behovet av lokal nyhetsbevakning.

Det behövs fler som skriver om Stockholm i allmänhet och kranskommunerna i synnerhet. Hoppas Helle kan göra en insats när morgonkaffet lämnat vrångstrupen.

1 Comments:

Blogger Patric Rylander said...

Jo, DN har sina uppenbara svagheter och Schottenius är en av dessa. Om Svenskan snäppar upp stockholmsbevakningen skulle jag gärna bespara tidningsbudet en bunt papper till vår låda varje morgon. Kanske har du rätt. Svenskan kanske går till klarhet även om Stockholm. Senast i morse hade de några Stockholms-notsier och ett gäng artiklar, så det ser faktiskt ut att vara på bättringsvägen.

Om Helle är min point att det är lätt patetiskt att som ledande figur på en av landets största tidningar inte sopa rent på den egna redaktionen innan man börjar kasta dynga på en annan drake.

10:19 fm  

Skicka en kommentar

<< Home