Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

28.4.05

Väntat besked om biltullarna

Dagens nyhet är en icke-nyhet: regeringen ger klartecken för biltullarna.

Det gjorde den redan efter valet 2002 när regeringsunderlaget skulle sys ihop. Självklart kunde det inte bli något annat resultat den här gången heller. Det skulle ha inneburit regeringskris i Rosenbad och i Stockholms stadshus.

För väljarna innebär det flera tydliga besked:

1. Vad socialdemokratiska halvfigurer i kommunerna säger är inte särskilt intressant. Det är vad Persson hittar på som räknas.

2. Den som vill ha bort biltullarna måste rösta borgerligt. En röst på s i exempelvis Tyresö blir ohjälpligen en röst för biltullar, trots att kranskommunernas sossar gärna vill ge ett annat intryck.

3. I socialdemokraternas Sverige är makten viktigare än allting annat.

4. Illa reformerade kommunister och miljöfundamentalister har orimligt stort inflytande över regeringspolitiken.