Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

20.4.05

Tröttsamme Johansson vevar mot religionsfriheten

På Svenskans Brännpunkt går "folkhälsominister" Morgan Johansson idag till storms mot "dogmatiska" religioner. Artikeln är ett lågvattenmärke och visar tydligt hur hemmablind som sekulärfundamentalismen är. Johansson inser inte att han är minst lika fundamentalistisk som dem han försöker slå i skallen.

Kontentan i hans budskap är lika välkänd som tröttsam: tro gärna men låt för all del inte din tro få några som helst konsekvenser. Gå i kyrkan på advent, sjung med i gulliga psalmer men gör inte misstaget att blanda in tron i vardagen.

Ändå är det just det som Johansson vill göra. Han vill blanda in sin egen sekulära religion i alla andra människors vardagsliv. Jag betackar mig och förbehåller mig rätten att låta min tro få konsekvenser.

Med sitt resonemang gör minister Johansson all verkligen religion och religionsfrihet omöjlig. All levande tro får konsekvenser och kan inte begränsas till en timme i kyrkan en gång om året eller något som man bara tar till som en existentiell snuttefilt när livet krisar.

Politik och religion är inte samma sak. De har olika kompetensområden, men det går inte heller att göra en knivskarp gränsdragning. Kristendomen står för människosyn, etik och moral, en slags värderingsmässig "bottenplatta". Politiken däremot gäller den praktiska tillämpningen och att hitta olika lösningar på aktuella problem.

En politik som inte har en tydlig värderingsgrund och utgår från en genomtänkt människosyn blir farlig. Den drivs av trender och tillfälliga hjärnspöken hos politiker eller affärsmän som inte erkänner något högre värde än att tjäna pengar. När Johansson sparkar ut religionen från samhällslivet är det därför han själv och hans egna dogmer som är en fara för världen.