Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

22.4.05

Flummigt på Globala gymnasiet

Låt barn vara barn. Vuxna däremot bör försöka vara vuxna. Egentligen borde det vara ganska elementärt. Men gång på gång inser man att det är just vad det inte är. Det senaste exemplet står utbildningsnämnden i Stockholm för som i går beslutade om att eleverna ska ha majoritet i styrelsen på Globala gymnasiet. En budget på flera miljoner och viktiga beslut om skolans verksamhet läggs i händerna på omyndiga som borde vara i skolan just för att lära sig saker. Myndiga rektorer och lärare som kan antas ha viss utbildning, erfarenhet och mognad placeras på läktaren, eller åtminstone i gymnasiestyrelsens minoritet.

Elevinflytande och delaktighet i all ära. Men det finns gränser. Klart att eleverna ska finnas med, men att de inte ska vara i majoritet borde liksom ligga i sakens natur. Annars kan vi lika bra skippa allt det där ålderdomliga med lärare och elev. Varför inte helt öppna klassrum och avskaffade scheman? De som har lust att diskutera svampplockning träffas i fiket nån gång så kan Lasse i tvåan snacka lite. Den som hellre vill batikmåla kan gör det i bildsalen med Bettan om de känner för det: om inte ta en kopp fika.

Många elever är naturligtvis intresserade och nyfikna, men de behöver vuxna som tar ansvar och vägleder. Annars kan vi lika gärna anställa elever för att undervisa lärare. De som tjänar på att eleverna får ta över Globala gymnasiet blir givetvis de starka, intresserade, engagerade eleverna. De andra däremot. De som har problem och som inte vill eller orkar ta ansvar... Kommer den nya gymnasiestyrelsen ha kompetens, kunnande och intresse av att fånga upp dem? Tveksamt tror jag. Vuxna är trots allt bäst på att ta vuxenansvar...