Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

26.4.05

Gärna fler pappadagar men ännu hellre en ny familjepolitik

Även en blind höna kan hitta ett korn, eller vad man nu brukar säga. Karl Petter Thorwaldsson som blivit sossarnas nye chefsdirigent av familjernas liv och val kommer i höst att föreslå att pappadagarna förlängs från nuvarande tio till en hel månad. Därmed skulle både mamma och pappa kunna vara hemma samtidigt fler dagar direkt efter graviditeten och familjelivet skulle snabbare kunna få styrsel.

När lilla Agnes kom i januari var hon mer än efterlängtad, men hon blev också en bomb i den trygga och inrutade tillvaro som hennes föräldrar som 35 plussare hunnit lägga sig till med. Det tar tid att få ordning på matning, blöjbyten, vaknätter och sovvanor. Tio dagar är ingenting. En månad skulle vara en större hjälp.

Men att Thorwaldsson vill underlätta för familjerna direkt efter förlossningen är en klen tröst så länge hans övriga förslag pekar i rakt motsatt riktning. Familjerna förtjänar förtroendet att själva besluta om vilken barnomsorg som är bäst för just deras situation och hur föräldraledigheten ska fördelas.

Ett säkert sätt att skapa gnissel i familjelivet är att tvinga in alla mammor och pappor i samma fålla. Kraven på mer tid för barnen och senare dagisstart måste respekteras.