Lyssna på Skolverket!
Betyg redan i sjuan och skriftliga omdömen ännu tidigare. Det föreslår Skolverket i ett internt arbetsmaterial som läckte ut på onsdagen. Frågan är vad regeringen ska göra den här gången. För en tid sedan presenterade samma statliga institution en rapport som visade på friskolornas kvalitet och stora betydelse för de kommunala skolornas utveckling. Den tvingades man snabbt dra tillbaka. Skolminister Baylan frustade ut sitt missnöje och vips återkallades rapporten.
Vad tänker ministern göra nu då? Avsätta generaldirektören? Såga enskilda tjänstemän vid fotkölarna? Helt klart är Baylan besvärad av att inte Skolverket utan vidare lägger sig platt för sossarnas skolpolitik. Som expertorgan måste Skolverket självklart kunna slå larm, även om inte regeringspartiet gillar det. Verkligheten går inte alltid att bygga om efter kartan. Någon gång borde även socialdemokratiska skolpolitiker inse att kartan kan behöva verklighetsanpassas.
I klartext har den socialdemokratiska skolpolitiken nått vägs ände. Det är dags att ta itu med flum, otydlighet och rädsla för verkliga kunskaper och fostran. Sambandet mellan betyg, ordning och kunskapsnivå är tydligt.
En skola som är rädd för att utvärdera och ge omdömen är en skola där varken lärare eller elever riktigt vet var de står och hur undervisningen når fram till eleverna. Det är svårt att veta vad man ska göra för att förbättra sig. När betygen kommer först i åttan blir de en kalldusch och det är inte lätt att hinna ta sig i kragen innan slutbetyget.
Är man osäker på vad man egentligen håller på med i skolan blir det också svårare att vara fokuserad. Därmed är det bäddat för oordning och kaos på skolgårdar och i klassrum. Och en skola där mer handlar om lärarens kamp att få en syl i vädret än undervisningen som sådan blir givetvis kunskapsresultaten därefter.
Vad tänker ministern göra nu då? Avsätta generaldirektören? Såga enskilda tjänstemän vid fotkölarna? Helt klart är Baylan besvärad av att inte Skolverket utan vidare lägger sig platt för sossarnas skolpolitik. Som expertorgan måste Skolverket självklart kunna slå larm, även om inte regeringspartiet gillar det. Verkligheten går inte alltid att bygga om efter kartan. Någon gång borde även socialdemokratiska skolpolitiker inse att kartan kan behöva verklighetsanpassas.
I klartext har den socialdemokratiska skolpolitiken nått vägs ände. Det är dags att ta itu med flum, otydlighet och rädsla för verkliga kunskaper och fostran. Sambandet mellan betyg, ordning och kunskapsnivå är tydligt.
En skola som är rädd för att utvärdera och ge omdömen är en skola där varken lärare eller elever riktigt vet var de står och hur undervisningen når fram till eleverna. Det är svårt att veta vad man ska göra för att förbättra sig. När betygen kommer först i åttan blir de en kalldusch och det är inte lätt att hinna ta sig i kragen innan slutbetyget.
Är man osäker på vad man egentligen håller på med i skolan blir det också svårare att vara fokuserad. Därmed är det bäddat för oordning och kaos på skolgårdar och i klassrum. Och en skola där mer handlar om lärarens kamp att få en syl i vädret än undervisningen som sådan blir givetvis kunskapsresultaten därefter.
1 Comments:
I det här håller jag med dig. Betyg behövs tidigare för att det ska gå fram till föräldrarna att deras barn måste lägga mer kraft i sina studier.
Som lärare så tycker jag inte att de mentorsamtal som man har med föräldrarna leder fram till förändring eller handling vare sig från lärare eller föräldrar.
Skicka en kommentar
<< Home