Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

18.5.05

Persson och Reinfeldt borde skämmas

Göran Persson och Fredrik Reinfeldt får debattera hur mycket de vill, var de vill och när de vill. Men ska det ske i TV kan de inte diktera villkoren. I Sverige har vi ingen statstelevision, vilket pikant nog påpekats till och med av vänsterpartister. Politiker kan inte bestämma vilka programledare som TV-program ska ha. Då är vi tillbaka på andra sidan järnridån, eller möjligen i Berlusconis Italien. Lars Adaktusson gjorde helt rätt som sa ifrån och vägrade släppa in partiledarna på deras villkor.

Politiker tycker ofta att de blir misshandlade av media, och det händer väl kanske. Eftersom jag själv har hoppat mellan "de båda sidorna" tycker jag att mycket som sägs från politiker om reportrar är orättvist. Snuttifiering är ett problem. Men många gånger ska politiker vara tacksamma att det finns journalister som gör deras mångordiga tugg begripligt, och sätter in det i ett sammanhang som folkvalda ofta glömmer eller tar för givet.

Inte ett ögonblick tror jag att okommenterade sändningar från riksdagen, eller ännu värre Europaparlamentet, ökar engagemanget och höjer tilltron till demokratin. Möjligen har det ett akademiskt intresse. Men några kioskvältare blir det inte, i så fall möjligen för soffliggarpartiet.