Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

27.2.06

Kandidat Rylander

Nu börjar listorna till höstens val vara klara. Här i Tyresö fastställdes kommunlistan av årsmötet förra veckan. Den toppas även i år av Leif Kennerberg, kristdemokraternas mångårige ordförande och starke man i kommunen. Leif står för kontinuiteten och erfarenheten.

Själv återfinns jag på andra plats, och borde ha goda chanser att komma in i fullmäktige. Jag är relativt ny i kommunen, flyttade hit hösten 2004, men har en relativt lång politisk erfarenhet från bland annat KDU, Västerbotten och Stockholm där jag till vardags jobbar som politisk sekreterare i Stadshuset. Innan flytten till Tyresö satt jag också med i idrottsnämnden och jagade på för fler hallar åt Stockholmsidrotten, boulebanor och för att rädda Projekt Supporter som sossarna la ner en sväng. Tack vare envis kamp från kd och mp svängde sossarna och nu kan Janne Grönqvist fortsätta att hjälpa ungdomar på glid.

De frågor som jag brinner för är naturligtvis först och främst en politik som myndigförklarar familjerna och ger rättvisa mellan olika barnomsorgsformer. Därför har det varit särskilt kul att som ledamot i barn- och utbildningsnämnden kunna driva på så att Tyresö blir den tredje kommunen i landet som genomför Nackamodellen, som gör det möjligt att vara dagbarnvårdare åt enbart egna barn.

Skolan är självklart också en käpphäst. Där kommer jag kämpa hårt för friskolornas rättigheter och som komplement och konkurrenter till den kommunala skolan. Ordning och arbetsro är förutsättningar för att det ska vara möjligt att nå högt satta kunskapsmål. Flexibel skolstart och tidigare kunskapskontroller och betyg är självklarheter.

Att kunna leva på sin lön är en tredje hjärtefråga. Skattetrycket måste pressas ner. Nationellt handlar det inte minst om att slopa den orättvisa och orättfärdiga fastighetsskatten. Här i Tyresö behövs det nya tag för att vända på slantarna. Målsättningen måste vara att så snart som möjligt sänka skatten. Höga kommunalskatter slår hårt mot medel- och låginkomsttagare.

Förutom andra platsen på kommunlistan var länets nomineringsstämma snällare mot mig än nomineringskommittén och placerade mig på en femtonde plats på riksdagslistan. Valberedarna hade inte alls med mig. Kul att finnas med, med det behövs nog en hel massa kryss för att jag ska ha chans att komma in. Så Mats Odell, Inger Davidson och Ingvar Svensson kan nog känna sig lugna ;)

Frimärket i högra hörnet ska föreställa mig :)