Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

23.2.06

Stort Tyresö-intresse för valfrihet i barnomsorgen

Nästa vecka sparkar Tyresö igång med Nackamodellen som gör det möjligt att vara dagbarnvårdare åt enbart egna barn. Det är ett viktigt steg mot valfrihet och rättvisa i barnomsorgen. Det är orimligt att de som väljer dagis ska få tiotusentals kronor i subventioner medan de som hellre vill vara hemma lite längre inte får någon ersättning alls från kommunen. Det har Tyresö, Nacka och Sollentuna nu börjat ändra på. För kristdemokraterna i Tyresö är det en stor framgång.

I går var jag och Agnes som vanligt på onsdagar på öppna förskolan. Där berättade en mamma som var där för första gången för en annan mamma om att hon hade tänkt använda sig av möjligheten till Nackamodellen. Hon hade ingen aning om vem jag är och jag avbröt inte heller samtalet. Men så mycket förstod jag att hon inte var någon hemmafru eller lyxhustru, som sossarna kallar alla som vill ha mer tid med sina barn. Hon var en helt vanlig mamma som hade ett barn som var infektionskänsligt. Vanligt dagis funkade helt enkelt inte. Hon förtjänar respekt för sitt val och förståelse för sin knepiga situation. Hon ska inte behöva bli hånad som på sosseoppositionsrådet Anders Bergerus blogg.

Nyfiken som jag är slog jag igår eftermiddag en signal till barn- och utbildningsförvaltningen för att kolla hur det ser ut med intresset. Trots att informationen knappt nått ut ringer mammor och pappor varje dag som är intresserade och vill veta mer. En person har redan till och med fått besök och grönt ljus från förvaltningens sida för att sparka igång som dagbarnvårdare åt enbart eget barn.

Om det blir fem eller 500 som hakar på Nackamodellen i Tyresö är inte det väsentliga. Det viktiga är att det ökar valfriheten och ger föräldrar möjlighet till mer tid för sina barn. Dagis är bra, men inte alltid för alla. Det måste sossar och kommunister lära sig förstå.

2 Comments:

Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 said...

Kristdemokraterna är att gratulera. Det är min är min uppriktiga uppfattning, vilket jag också sa i fullmäktige till Kennerberg. Ni har på alla upptänkliga sätt drivit frågan och nu lyckats.

Däremot har folkpartiet aktivt motsatt sig detta nationellt (DN debatt med Birgitta Olsson och Carl B Hamilton) och i programskrifter. Deras ja till vårdnadsbidrag är inte särskilt ärofyllt.

Sedan ägnar jag mig inte åt att håna varken småbarnsmammor eller någon annan medborgare.
Det närmaste en känslig läsare kan komma är att jag ironiserar över gruppen folkpartister och möjligen centerpartiet.
- Att säga att jag "hånar" är bara ett uttryck för en tråkig debattstil som varken gynnar (s) eller (kd). Jag har i andra sammanhang sett, att du är skickligare än så. Du får skylla på ringrostighet.

Däremot delar jag inte de värderingar som lett fram till vårdnadsbidrag. För mig känns det som ett förslag som går bakåt i tiden, ungefär som EU motstånd och AMS s.k. friår.
Jag har dock efter bästa förmåga försökt att argumentera hårt emot kommunalt vårdnadsbidrag.

9:45 em  
Blogger Patric Rylander said...

Vi får väl låta läsarna avgöra den saken. Du har återkommande snackat om dem som vill ha mer tid för barnen som hemmafruar på ett nedlåtande sätt som för tankarna till pralinkäkande lyxhustrur.

I det inlägg jag syftar på nu verkar du och en partikamrat (?) ha svårt att riktigt förstå att det finns infektionskänsliga barn som har problem att visats på dagis.

Vad folkpartiet tycker får de svara på själva. Men Carl Hamilton och Birgitta Ohlsson kan knappast anses vara mainstream folkpartister. Antagligen lika lite som Margareta Winberg befinner sig i sossarnas huvudfåra.

Jag bara önskar att sossarna lyssnade mer på en klok socialdemokrat som Per Kågeson som pekat på behovet av valfrihet och mer tid för barnen.

11:03 em  

Skicka en kommentar

<< Home