Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

26.5.05

Fel väg med kommunalt godisförbud i Tyresö

Folkpartiet vill att kommunen förbjuder godis och läsk i Tyresös skolor. Det kan vi läsa i veckans Mitt i Tyresö. Bakgrunden är en undersökning som presenterades av Konsumentföreningen i Stockholm i början av april. Enligt den ansåg 64 procent av en så kallad föräldrajury att det bör vara förbjudet att sälja läsk och godis i skolorna.

Ur ett folkhälsoperspektiv är det lätt att hålla med om att snask inte är någon höjdare. Tom energi och snabba kolhydrater lurar magen och ger blodsockerpikar men ingen riktig näring. Larmrapporterna om tilltagande fetma bland barn och ungdomar är också oroande.

Själva grundproblemet om godis och ungdomar tror jag att vi alla är överens om, inom majoriteten och över blockgränsen. Frågan är vad man ska göra åt saken. Folkpartiet tror uppenbarligen att det är rätt väg att kommunen pekar med hela handen. Vi anförtror skolorna och rektorerna ansvaret att lägga upp undervisningen, men att hantera snask i skolkafeteriorna skulle de alltså inte fixa. Det är märkligt, och inte särskilt liberalt.

Om Anna Steele Karlström är rätt citerad i Mitt i Tyresö visar det på folkpartiet när det är som allra sämst. "Man skulle önska att alla individer kan ta ansvar. Men det tycks inte fungera". Frihet är alltså bra så länge alla gör som folkpartiet vill. Annars tvingar vi er att göra det...

Kristdemokraternas uppfattning är att godisförbud ska beslutas av föräldrar, lärare och rektorer i dialog med eleverna. Inte av politiker. Vi kan tycka och säga att godis inte är bra, men beslutet måste fattas på rätt nivå av dem som berörs, annars urholkas föräldra- och vuxenansvaret.

Dessutom tror jag att det finns en risk för ökat politikerförakt, i synnerhet när skolorna inte har fått en chans att ta ställning till Konsumentföreningens rapport innan fp börjar ropa: förbjud, förbjud. Mig veterligen är rapporten just nu ute på remiss till rektorerna. Det skulle vara klädsamt om de åtminstone hann läsa den innan Anna vill ta ett steg till.

Rapporten skulle kunna vara ett bra underlag för diskussionen på skolorna och för att ta upp frågan med föräldrar och elever. Men att bara förbjuda rätt av skulle inte vara något annat än en julklapp till de handlare som finns i skolornas närhet. Slutar kafeteriorna att sälja godis, utan närmare förankring och dialog med eleverna, kommer ungdomarna att knata till affärerna och göra sina inköp där i stället.

Jag hoppas att folkpartiet i barn- och utbildningsnämnden tänker om.

3 Comments:

Blogger Magnus said...

Hmm.. de va udda folkpartister må jag säga...


En kedjebrevsgrej om böcker har satt igång... och jag tänkte att du skulle få äran att fortsätta... svara på samma frågor som jag har gjort för mer info kolla in min sida...
http://westerstrand.blogspot.com/2005/05/oj-kedjebloggande.html

OBS detta är givetvis inget tvång, vill du inte eller orkar du inte så ignorera mig bara :)

7:55 em  
Blogger Patric Rylander said...

Oftast är de bra våra folkpartister, men de har sina små egenheter ibland :)

Tack för erbjudandet, men jag bangar nog. Lite allergisk mot kedjebrevsgrejer och dessutom var frågorna så svåra...

9:22 fm  
Blogger Magnus said...

Bra val :)

11:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home