Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

24.5.05

Låt klubbarna pröjsa

I dagens Svenskan upprepar moderaternas Kristina Axén Olin kravet på att låta idrottsklubbarna betala för bevakningen vid idrottsmatcher:

"Idrottsarrangörer borde betala för polisbevakning på samma sätt som konsertarrangarörer gör. Konserter räknas som kommersiella evenemang och den extrakostnad som bevakningen utgör läggs på biljettpriset.

I dagsläget betraktas idrott enligt svensk lag som ideell verksamhet och så länge det är så får man inte ta ut extra betalt för bevakning. Egentligen krävs en lagändring för att polisen ska få rätt att ta betalt. Men vi vill få detta prövat i Stockholm, nu när flera klubbar är bolagiserade. Jag har pratat med länspolismästare Carin Götblad om att vi symboliskt borde kunna debitera klubbarna och driva ett fall. En rättslig prövning vore det bästa."

Instämmer! En rättslig prövning behövs för att klara ut vad som gäller - och vad som behöver förändras för att klubbarna ska kunna dra sitt strå till stacken. Utvecklingen går mer och mer mot att elitföreningarna blir vinstdrivande bolag. Då bör de också vara beredda att ta ett tydligare ansvar för ordningen på och omkring arenorna.

Samhällets resurser är inte obegränsade. Valet står mellan skattefinansierade poliser vid Råsunda eller kamp mot vardagsbrotten. För den som förgäves försökt få tag på polisen vid misshandel eller inbrott är uppbåden vid matcherna stötande.

1 Comments:

Blogger Patric Rylander said...

Slutsats: det är alltså okej med höga skatter för att finansiera bevakningen vid vinstdrivande evenemangsverksamhet?

Lasse i Hökarängen och Lotta i Granängsringen ska alltså skjuta till stålar för att inte Bajen, Gnaget och Djurgårn har lust att ta ansvar för sin verksamhet och sina supportrar.

Och var ligger logiken i att konsertarrangörer får betala för säkerheten, men inte idrottsklubbarna...

Jag tillhör dessutom den skara som inte är helt förtjust i idrottens kommersialisering. Den bidrar till att idrotten ser småkillar och småtjejer som potentiella dollartecken i stället för barn som är intresserade av lek och att röra på sig.

12:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home