Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

31.5.05

Tillfälle för tillnyktring efter franskt nej

Frankrikes nej till EU:s nya grundlag har sänt chockvågor genom europeiska salonger och etablissemang. Bortförklaringarna började redan innan valresultatet var klart. Och helt säkert fanns det ett betydande inslag av proteströstning. Delvis mot Chirac men också mot hur Europasamarbetet har hanterats. Men så är det i alla val. En del tar ställning till sakfrågan, en del till något helt annat än det som är aktuellt, om det så är Ådalen 31 eller finanskrisen under regeringen Bildt.

Det går inte bara att köra EU-tåget vidare och lämna kvar medborgarna på perrongen. Frankrikes nej ger tillfälle för tillnyktring. Hur Sverige påverkas kan diskuteras. Personligen har jag svårt att se att processen skulle avstanna i alla länder som ännu inte har tagit ställning. Erfarenheterna från Frankrike visar snarare att det är viktigare än någonsin att ta debatten och att låta den ta tid. Även svenskarna få chansen att säga sin mening i en folkomröstning.