Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

1.3.06

Dags att vända om

"Omvänd er och tro evangelium", säger prästen när han idag på askonsdagen ritar askkors i pannan på församlingen. Fastans fyrtio dagar är en tid när vi får börja om. Då vi konkret får avstå från saker för något som betyder mer och är viktigare. Då vi får tänka mer på medmänniskorna och på Gud än på oss själva. Fastan gör tron konkret. Det handlar inte i första hand om principer utan om vardagen och de tusentals val vi gör dagligen.

"Bara i öknen kan vi höra Gud tala", skriver katolska kyrkans biskop i Sverige, Anders Arborelius, i sitt så kallade herdabrev. Det rekommenderas.

Bilden visar biskop Anders