Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

3.2.07

Artikeln som aldrig borde ha behövt skrivas

Ett av dagens stora samtalsämnen i korridorerna i kongresshallen i Linköping var dagens DN-debattare om "abortturism" från sju kristdemokratiska ex-riksdagsledamöter. Bra eller dåligt? Uppfattningarna gick starkt isär. Själv beklagar jag att artikeln över huvud taget behövde skrivas. Med bästa vilja i världen är det svårt att säga att kristdemokraterna i regeringsställning ens har varit i närheten att fullfölja den linje som så sent som förra året uttrycktes i en riksdagsmotion:

1) Socialstyrelsens föreskrifter kring abort kommer inte att kunna följas med abortturism,
2) de utländska kvinnornas eftervård kan inte garanteras,
3) risken är att vi för första gången får en vinstdrivande abortindustri i Sverige och
4) respekten för våra grannländers lagstiftning raseras.

Det har till och med varit lätt att få intryck att socialministern tycker att det är bra att utländska kvinnor får göra abort i Sverige. Därför var dagans debattare nödvändig och kan förhoppningsvis bli en väckarklocka. Abortfrågan är kanske ingen valvinnare. Men det är fullt möjligt att förlora val på att handskas allt för vårdslöst med kärnväljarna och politiska sakfrågor som utgör barometrar över kristdemokraternas ideologiska tillstånd.

4 Comments:

Blogger Mats Reimbertsson said...

Hej Patrik!
All respekt för bloggandets frihet, men jag tycker inte att det är helt lämpligt att du som en av de ledande tjänstemännen i stadshuset sågar vad Göran gör i regeringen. Dessutom utan att först ha diskuterat saken närmare med regeringen för att få deras syn på frågan.
Kram! ;-)

8:38 em  
Blogger Patric Rylander said...

Haha, bra att du har lärt dig läxan från ditt eget bloggande. Men även du borde inse att det ändå är en viss skillnad att ha en del kritiska synpunkter mot något som partiet gör på riksnivå och att totalsåga sin närmaste arbetsgivare i form av distrikt och närmaste chef (som är vice distriktsordförande) som du gjorde. Notera också att jag stundom sågar mitt parti och att du nästan alltid gjorde det... För övrigt gillar jag att du egentligen tycker som jag i själva sakfrågan...

Patric R

10:02 em  
Blogger eriksjostedt said...

Du har blivit utmanad, se min blogg! www.sjostedt.se

4:25 em  
Blogger Hasse said...

Hur tänkte du med Underklassafari? Har svårt att se dig som troende med en sådan människobild.

9:34 fm  

Skicka en kommentar

<< Home