Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

15.11.06

Barbariskt tramsigt, Reinfeldt!

"Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån." Det sa statsminister Fredrik Reinfeldt efter att idag ha besökt invandrartäta Ronna i Södertälje.

Uttalandet blottar ett problem som Reinfeldt stundom har. Det händer då och då att det våta fingret sträcks lite väl högt i luften. Om han verkligen är korrekt citerad känns det som ett ganska fånigt och billigt försök att göra sig populär i ett område som domineras av utrikes födda.

Det skulle också vara intressant att höra exakt vad som är så barbariskt. Hur definierar Reinfeldt ursvenskhet? Jag har hittills inte hört någon som lyckats göra det på ett vettigt sätt. Sanningen är väl snarare att det mesta är synteser av ett slags teser och anti-teser, för att tala med gamle Hegel. Impulser utifrån, eller inifrån, påverkar förhållanden, attityder och omständigheter av äldre datum och som i sin tur är resultat av samma historiens växelspel. Så skapas något nytt som känns väldigt svenskt. Kåldolmarna till exempel. Känns numera "ursvenska" men är det ingalunda. Det är möjligen lingonen som äts till.

Det skulle också vara spännande att höra Reinfeldt utveckla varför allt "svenskt" per definition är dåligt medan allt "importerat" är bra. Det är ungefär lika osmart som att vända på kuttingen och påstå att allt är bra bara för att det har svensk ursprungsmärkning.

Rektorer som inte vågar låta barnen sjunga den blomstertid nu kommer, svenskar som skamset tittar åt sidan när de ser en folkdräkt och inte vågar tänka tanken att en litteraturkanon faktiskt kan tänkas ge en fingervisning om vårt kulturarv. Pust och suck! Men man hade åtminstone hoppats att slippa höra "barbariska" uttalanden från Sveriges statsminister och ledaren för det som en gång var Sveriges konservativa parti.