Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

13.11.06

Svenska modellen undermineras

Tänk vad förskräckligt! Just nu gör regeringen något som vi inte är vana vid i Sverige: genomför den politik som man gick till val på. Förändringarna i a-kassan och omläggningen av arbetsmarknadspolitken var väl känd före valet och ingick i det paket som väljarna med god marginal röstade fram till regeringsmakten. Facket rasar och är i sin fulla rätt att bilda opinion.

Men när Syndikalisterna manar till strejk är en gräns passerad. Politiska strejker underminerar förtroendent för fackföreningsrörelsen och för hela den svenska modellen med kollektivavtal istället för lagstiftning.