Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

22.11.06

Recept för en trovärdigare miljörörelse


Klimatet och miljön har blivit en av höstens stora debattfrågor. På ena sidan står miljörörelsen som är djupt förälskad i paroller och slagord. Högtidligt formulerade målsättningar och internationella överenskommelser prisas och det blir lätt något verklighetsfrämmande över det hela. När en demonstration i klimatfrågan nyligen drog genom Stockholms gator löd parollen: "vad ska vi göra, sluta köra". Det är det lätt att tycka om man bor i innerstan med cykelavstånd till jobbet.

Att miljöfrågan åter är på agendan är naturligtvis bra. Det tror jag däremot inte att det är att klimatet diskuteras i alarmistiska termer. Det blir något av domedag över det hela. Och ställd inför frågan om miljön är viktig torde väl knappast någon svara nej. Det är ungefär som att välja mellan att vara rik och frisk eller fattig och sjuk.

Klart att alla hellre är välmående fysiskt och ekonomiskt och det är klart att alla vill ha frisk luft och rent vatten. Det kinkiga blir när det kokar ner till konkreta förslag. Högre elpriser och dyra miljöbilar svider, utom för de mest övertygade.

Vill miljörörelsen vara trovärdig gäller det att komma ner från molnen och inse vilken verklighet som människor faktiskt lever i. Det finns ett liv utanför Stockholms innerstad.

Utmaningen är tvåfaldig: dels att bli konkreta och begripliga. Tala på ett sätt som är förenligt med folks vardagsliv och som inte kräver att man ska göra om hela sin livsstil. Dels krävs det en satsning på morötter istället för piskor. I ett land med världens högsta skattetryck är det inte vettigt att bara höja skatter och avgifter.

Miljöbilspremien som regeringen har aviserat är helt rätt sätt att gå tillväga. Och hittills måste jag säga att miljöminister Andreas Carlgren har överraskat positivt. Han har visat på en positiv syn på företagande och tillväxt och slagit an en ton som visar att det finns hopp för en borgerlig miljöpolitik som inte kör i samma hjulspår som exempelvis miljöpartiet.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej!
Som miljöaktivist kan jag inte hålla med om att det är "lätt att säga att man ska cykla när man bor i innerstan."
Du vet inte var dessa demonstranter bor och jobbar och dessutom har du missförstått idén. Vi menar att kollektivtrafiken ska förbättras och utvidgas så att alla KAN åka kollektivt i Stockholm. Inte att alla på egen hand ska börja cykla tvärs över stan.

12:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home