Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

2.3.06

Carlshamre går - grattis fp

Maria Carlshamre lämnar folkpartiet för Feministiskt initativ, men EU-parlamentsplatsen och den trevliga lönen behåller hon givetvis. Carshamre är en politikens prinsessan på ärten.

En folkvald som blir dömd för ett brott måste givetvis vara beredd att kliva åt sidan, åtminstone tills eventuella överklaganden är klara. För en utomstående är det svårt att se att folkpartiet skulle ha gjort något fel. Möjligen skulle det i så fall vara att man, liksom mitt eget parti, ibland har en lite väl stor tilltro till kändisar - och att kändisar kanske inte alltid inser att politiker granskas extra hårt och att partiarbete är ett lagarbete. Ibland mördande tråkigt, och ibland slår det över i grå kollektivism. Men man kan inte förvänta sig särbehandling bara för att man är känd.

Kommentarerna kring avhoppet är intressanta och talar till folkpartiets fördel. I Nyhetsmorgon alldels nyss debatterade Carlshamre med Birgitta Ohlsson. Där framkom att de diskuterat tidigare och gemensamt oroat sig över feminismens ställning inom folkpartiet. Om Birgitta Ohlsson och Maria Carlshamre gör det är det ett glatt besked till alla som tycker att politikerna ska nöja sig med att stödja, inte styra, familjernas val av barnomsorg. För alla oss som inte gillar kvoterad föräldraförsäkring utan tror att mammor och pappor klarar att göra den uppdelning själva utan direktiv från riksdag och regering.

I så fall: grattis folkpartiet. Mindre feminsim och mer valfrihet och sunt förnuft är bra för fp - och för den borgerliga alliansen.

2 Comments:

Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 said...

Jag delar mycket av det du skriver. I alla fall de två första styckena.
Nyhetsmorgon såg jag inte och har därför ingen uppfattning om vad som sas där.

Däremot blir jag road av att du sätter valfrihet och feminism som motsatspar. Jag är inte spiksäker på att Birgitta Olsson skulle göra samma analys (det är säkert inte du heller:-))Men klart intressant är det som sagt.

Själv är jag inte heller så begeistrad över att kvotera föräldraförsäkringen. Det funkar för de där båda har jobb och ungefär lika livsvillkor.

12:18 em  
Blogger Patric Rylander said...

Det är möjligt att det finns en feminism som är för föräldrars rätt att välja barnomsorg och själva vara hemma med sina barn och som är emot tvångsdelad föräldraförsäkring. Men jag har inte hittat någon.

Bra att du inte heller gillar kvoterad föräldraförsäkring. Ta ett snack med Karl Petter Thorwaldsson som är ditt partis tungviktare i frågan så kanske han ändrar sig och också kör på valfrihetslinjen.

12:32 em  

Skicka en kommentar

<< Home