Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

16.3.06

Gomorron, Skatteverket!

Efter månader av spekulationer och mer eller mindre politiska utspel från Skatteverket kom så äntligen beskedet förra veckan:

- Nej, föräldrar som är dagbarnvårdare åt enbart egna barn enligt "Nackamodellen" får inte f-skattsedel. Ett märkligt beslut... men det intressanta är att Skatteverket samtidigt säger:

- Ja, modellen är laglig. Grönt ljus alltså, under förutsättning att föräldrarna anställs av ett bolag som dagbarnvårdare åt enbart egna barn och...

- Nej, hur man än vrider och vänder på saken riskerar inte föräldrarna att drabbas av någon skattesmäll som tidningsrubrikerna skrämts med under vintern.

Beskedet är naturligtvis en seger. Inte bara för oss som envist tjatat om betydelsen av rättvisa och valfrihet i barnomsorgen och hela tiden hävdat att Nackamodellen är laglig. Det är framför allt en seger för de föräldrar som gärna är hemma lite längre med sina barn. Dagis är bra, men inte för alla hela tiden. Det måste finnas valfrihet och flexibilitet.

Kristdemokraterna vill gå flera steg längre. Nivåerna för dagbarnvådare för egna barn är alldeles för låga. I Tyresö kommer vi arbeta för en höjning under året. Efter en borgerlig valseger vill vi också öppna dörren för verkliga kommunala vårdnadsbidrag, i alla kommuner.