Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

10.3.06

Hårdnackat kd-nej till trängselskatt

I dag presenterar Stockholm City resultatet av en Skopundersökning om trängselskatten. Fler tycker att trängselskatten är bra. 46 procent mot 27 i december. Mot detta ska i och för sig ställas den analys som Temos Niclas Källebring gör i DN. Ja-sidan knappar in något, men läget är mycket stabilt.

47 procent av invånarna i Stockholms stad skulle rösta nej om folkomröstningen gjordes nu, enligt DN/Temo, och 44 procent ja. Siffrorna kan jämföras med DN/Temos förra mätning i oktober 2004: 50 procent nej, 43 procent ja. En Temomätning beställd av Stockholmspartiet, som gjordes en månad före DN/Temo och som redovisades på torsdagens DN Debatt, gav ett liknande resultat: 51-43 i nej-sidans favör.

"Det är väldigt blygsamma förändringar, säger Nicklas Källebring, som lett DN/Temoundersökningen.- Eftersom det skett så lite från hösten 2004 fram till i dag är det svårt att tro att den tid som återstår av försöket kommer att påverka opinionen i någon större utsträckning. "

Några lappkast i opinionen ser det alltså inte ut att vara fråga om, åtminstone inte för den som ställt samma fråga under längre tid.

Med tanke på gårdagens utspel från bland annat ett par kristdemokrater är det mest intressanta med Citys Skopundersökning att de över 75 år och kristdemokrater mest hårdnackat säger nej. Wijkman och Ekelund har sagt nej i åratal. De har ingalunda vänt kappan efter vinden. Det har inte heller kd:s gräsrötter gjort. Där finns ett massivt stöd för ett nej.

Däremot är det nog fler aktiva än sympatisörer som gillar biltullar. Ska man tala om höger och vänster är en inte alltför vågad gissning att kristdemokraternas väljare, åtminstone i Stockholmsregionen, generellt står till höger om de som valt att också bli aktiva och tacka ja till förtroendeuppdrag.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag säger också nej till trängselskatter och hoppas att vi slipper se dem på andra håll i landet.

Detta trots att jag har en miljöklassad bil och därmed slipper betala skatten.

Tur att man bor på landet ;-)

3:48 em  

Skicka en kommentar

<< Home