Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

9.3.06

Krystat "borgerligt" trängsel-ja

"Ett ja till trängselavgiften bäddar för borgerlig valseger", hävdar företrädare för det nystartade nätverket Borgerligt ja till trängselavgifter i dag på DN:s debattsida. Bland undertecknarna återfinns stockholmspartister, folkpartister och kristdemokrater. De sistnämnda är Nina Ekelund, ersättare i fullmäktige i Stockholm och mångårig förespråkare för biltullar, och Anders Wijkman som inte direkt gjort sig känd för att ha någon imponerande förankring varken i svensk politik eller i det parti som han just nu representerar.

Bara namnet på nätverket är smått vilseledande. Vad frågan gäller är inte trängselavgifter, utan en statlig skatt där pengarna går in i statskassan. Stockholm får snällt stå med mössan i hand och be om att få tillbaka några smulor till regionen. Det är det här som nätverket vill att vi ska rösta ja till.

Nätverket tycker också att stockholmarna ska säga ja till ett av de största valsveken i Stockholms politiska historia. Ett ja kommer ofrånkomligen uppfattas som grönt ljus för politiker som går till val på en sak och sedan glatt gör något helt annat. Ett ja skulle i förlängningen få förödande konsekvenser för demokratin. Även bortsett från Billströms svek borde en folkomröstningen i hela länet ha genomförts innan de 3,8 miljarderna spenderades.

Mest motbjudande i argumentationen i dagens DN är nästan ändå att 15 procent sossar som kanske, möjligen, eventuellt kan tänka sig att lägga sin röst på borgerligheten skulle väga tyngre än den massiva borgerliga opinion som säger nej till trängselskatten. Kristdemokraterna var till och med i en undersökning ett av de partier som hade absolut flest nej-sägare bland sina sympatisörer.

Men det är klart: kanske 25 procent av sosseväljarna skulle kunna tänka sig att rösta borgerligt om man släppte kraven på valfrihet och sänkta skatter. Låt Temo fråga och det är säkert 15-20 procent av s-väljarna som skulle tänka sig att ta kd-sedeln om man slutade tala om behovet av kristen etik och om kommunala vårdnadsbidrag och mer tid för barnen. Eller 5-10 av vänsterpartisterna om kd slutade hävda livets okränkbara värde från konceptionen till den naturliga döden och applåderade könsneutrala äktenskap.

Den som säljer sin själ och luddar till sin politik kan säkert få applåder från motståndarsidan. Men röster... nja, ett fåtal i så fall.

8 Comments:

Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 said...

Även om jag inte så ofta tycker som dig, så gillar jag att du har integritet. Heder för det!

1:35 em  
Anonymous Anonym said...

Jag lägger märket till att du inte bemöter några av debattartikelns argumenten om konkreta positiva effekter som bilavgifterna/-tullarna/-skatterna medfört. För mej är dessa lånt intressantare än politisk stolthet.

11:28 em  
Blogger Magnus said...

Inte någon förankring... han drar mer personröster än många många andra kristdemokrater... från kristdemokrater...

7:39 fm  
Blogger Patric Rylander said...

Hej Joakim!

Du menar att trafiken från Täby har ökat med 20 procent och att direktörer i välbeställda kranskommuner har börjat ta bilen till jobbet på Karlavägen (känner en personligen)? För den som kan betala skatten är det bara fördelar. Däremot är det värre för den ensamstående mamman som skjutsar sonen till hockeytränare eller för innerstadsbor som är utelämnade till dyra innerstadsbutiker i stället för att kunna storhandla på ICA Maxi eller Coop Forum.

Ja, trafiken har minskat. Men det är "fel" trafik. det slår hårt mot vanligt folk.

11:38 fm  
Blogger Patric Rylander said...

Hej Magnus!

Anders Wijkmans förtjänst ligger i att han är känd och har internationell erfarenhet. Jag kryssade honom själv 1999 för att jag uppskattade en del av hans uttalanden om försvarssamarbete inom EU. Dessutom får alltid den som toppar en lista ett stort antal kryss.

Men för svensk inrikespolitik är han en fritt svävande satellit. Jag tycker faktiskt inte att han har överdrivet stor koll och verkar faktiskt inte heller vara intresserad av vad kristdemokraterna tycker sakpolitiskt eller ideologiskt. Inte heller är han världsbäst på att odla kontakter med partiets organisation och gräsrötter. Flera uttalanden som han gjort har fått många att ifrågasätta om han över huvud taget är kristdemokrat.

Själv har jag inget bra svar. Jag tycker att kristdemokrater ska kunna se ut på många olika sätt och tycka väldigt olika. Samtidigt finns en gräns. Särskilt när det gäller hjärtefrågor och ideologi kan man inte tycka vad som helst och ändå kallas sig kristdemokrat. Då blir kd bara en valkartell och inte ett idéparti och den tanken lockar inte mig.

Wijkman var exempelvis emot att Europas kristna arv nämndes i EU:s konstitution.

Det är min personliga uppfattning...

11:49 fm  
Blogger Magnus said...

Vist, man prioriterar frågor olika... hurvida de kristna arvet ska nämnas eller ej är inte en viktigt fråga för mig, säkert inte häller för många som röstar på KD eller ska jag säga röstade på KD... men det är en annan fråga. Att han inte förankrar sig i rörelsen, vet jag inte så mycket om... jag kan dock inte påstå att jag haft mer kontakt med någon annan av topparna inom partiet.

Jag lever ganska långt från biltullarna så kan inte mycket om det specifika problemen. Men Anders har rätt i att Alliansen just nu har dålig koll på miljöpolitiken, tyvärr..

3:53 em  
Blogger Patric Rylander said...

Miljöfrågan är inte oviktigt, men jag tror nog att värderingar och kristen etik väger tyngre om kd-väljarna tvingas välja.

Sanningen är väl snarare att ingen, inte ens väljarna själva, prioriterar miljöfrågan just nu.

4:27 em  
Blogger Magnus said...

Självklart är etiken och moralen huvudfrågor. att skriva in det i EU däremot känns för mig som mindre viktigt.

Helt sant, miljöfrågorna är inte någon av de viktigaste nu. Det är betyder ju inte att man kan strunta i den. speciellt inte om man ska prata moral och etik...

Vad händer om deta inte omöjliga senariot händer?

Fågelinfluensa,
Blomlingar i östersjön förvärras
Mer om växthuseffekten (tex fler naturkattastrofer)
Torsken fortsätter att sina

och Miljöpartiet blir vågmästare igen?

9:28 fm  

Skicka en kommentar

<< Home