Patric Rylander

Välkommen till min blogg! Här skriver jag om den "lilla" och den "stora" världen ur mitt perspektiv. Mitt liv handlar mycket om min fru Rakel, vår dotter Agnes, vår nyfödde kille Edvin, katterna Gösta och Sune och vårt radhus i Krusboda i Tyresö. Borgerlig och värdekonservativ kristdemokrat.

Namn:
Plats: Tyresö, Stockholm, Sweden

Snart 40 och sysslat med samhällsfrågor under större delen av mitt liv, genom kd, men också som ledarskribent vid flera landsortstidningar. Praktiserande katolik och stolt far. Numera kanslichef för kd i Stadshuset, men här skriver jag inte som tjänsteman utan som tyckare och kd-politiker.

17.3.06

Tomt efter Gustâv

I eftermiddags kom beskedet att moderaternas starke man i Solna, Anders Gustâv, avlidit på ett flygplan på väg till Frankfurt. Med honom förlorar moderaterna sin färgstarkaste kommunpolitiker i Stockholmsregionen. Politiken kommer att bli tråkigare och mindre intressant. Därmed är också Gustâvs död en förlust för demokratin. Tyvärr har jag inte hittat det på nätet men ABC läste upp en mycket träffande och fin kommentar från Annika Billström.

Gustâv var en politiker som hade en tydlig agenda. Han hade idéer som han brann för och slet hårt för sin övertygelse. Han tog debatten och kunde peka med hela handen när det behövdes. Såna politiker behövs det fler av. Folkvalda som inte brutits ner av systemet och som inte nöjer sig med om kommunen fungerar. Kommunalgrå tjänstemannapolitiker finns det för många av. Färgstarka idépolitiker behövs det däremot fler av.

Beskedet om Gustâvs död väcker också tankar om det egna livets bräcklighet och om det sätt att leva som det innebär att vara politiskt aktiv. Stress, stillasittande, konstiga matvanor, sena kvällar och lite motion blir det alldeles för mycket av - åtminstone för mig. Dags att skärpa sig!